2013. december 7., szombat

Marketing majmok 2

A latin szappanopera folytatódik




Érdekes ez az egész adok-kapok az AK és az új MIG cég körül. Jelenleg még kulturáltan zajlik a szakítás, pár indulatos megjegyzés utal csak az esetleges felszín alatti konfliktusra.
Október elejétől pár hét telt el, és kész az új cég, web, ránc-felvarrott arculat, termékek, mindenen ott a módosított dizájn, termékeken a módosított cetlik, új csomagolások, termékek úton a kereskedők, meg gondolom a cikkírók felé is. A történések részleteire csak következtetni lehet, nyilván a sok háttér információ lassan azért majd kiszivárog az üggyel kapcsolatban. Ezt az egész szakítást több oldalról vizsgálhatjuk, a találgatások szintjén persze:

-Amennyiben a felek hirtelen összeveszése a lényeg, és nem egy tervezett akcióról van szó, akkor meglepő, hogy milyen rövid idő alatt fel lehet húzni egy céges infrastruktúrát szinte a semmiből.
Azt azonban hozzá kell tennünk, hogy itt megint csak nem a gyártásról van szó. Itt láthatjuk, mennyit számít maga a MIG brand értéke, a termék mint olyan, gyakorlatilag mellékszereplője a történetnek, lényegtelen ki gyártja. Bámulatos teljesítmény, nyilván benne van a MIG márkába rakott évtizedes munka, de akkor is.

-Amennyiben ez egy tervezett akció volt, akkor arra lehet következtetni, hogy az AK részéről már csak ilyen kétségbeesett mentés volt MIG idő előtti menesztése, némileg megnehezítve ezzel a másik fél dolgát.

Amit látni lehet, az annyi, hogy Mig egyet lépett a saját vállalkozás felé, jelenleg brandeli a cuccokat, gondolom gyártással most sem rendelkezik, de lehet már legalább egyedül brandel. Cégkivonatokkal, bejegyzéssel, adószámmal ezúttal sem hadonászott senki, mesés történetekből meg hallottunk már eleget.
Az emberek viszont ujjonganak, végre megint egy valami, amire az imádott celeb rátette a védjegyét. Az egész már tolódik a shopingolás élmény felé, hogy vegyek valamit, valami újat. Mindenkinél ott a sok AK készlet, aki erre fogékony volt, az nyilván beszerzett már belőle. A termék minőségével, paramétereivel senki nem foglalkozik, az emberek már követelik az újat, hol van, mikor lehet már venni? Maga a  termék nem érdekes, tud egy átlagot, van egy átlagos  minősége. Ami elválasztja a többitől az a marketing, az ígéret, a celeb, a minta, a kollektív élmény, hipnózis. 
"Bullshit nélkül viszont lehetetlen az áttörés, a tömegek elérése, szóval ez van"
Most meg lehet újítani az egész ciklust... makettekben nem jelenik meg különösebb javulás, majd megint jön egy újabb üzenőfal, ahova a sok gyermetegséget be lehet posztolni, aztán lehet rá 100-like-ot kapni, sikerélmény garantált, jönnek majd a termékbemutató cikkek, szerzőkkel aki majd megesküdnek rá, hogy ez a legjobb termék, ők maguk meg a legjobb makettezők, ostoba ujjongások, meg a szokásos hype.
Végre mindenki részese lehet a sikernek, támogathatja a sikert, a termék által maga is a márka sikerének részévé válhat, minimális ráfordítással. Törékeny álom lett volna ez még pár évvel ezelőtt, de ma már a kemény realitás. Ebben a hobbiban mindenki az eredményre szokott általában figyelni, a tapasztalás vizuális jellegű. Ki hitte volna, hogy a legnagyobb hűhó, tömegeket mozgatni képes elem majd éppen a felhígított olajfesték lesz. Itt már nem eredményről, esztétikumról, tulajdonságról beszélünk, sőt, már maga a technika is kezd lényegtelenné válni. Észrevettétek? Mindegy, csak használd, és már akkor is jó, ez az üzenet...

Nem lenne ez rossz, ilyen weathering, meg ehhez hasonló koncepciók, csak olyan mértékű a bullshit körülötte, hogy az már tragikus, a tömegeket meg szépen rángatja a marketing, a sztármakettezőket meg megveszik az ingyen termék csomagokkal, magazinokat lekenik hirdetésekkel, szokásos eljárások...



Bullshit nélkül viszont lehetetlen az áttörés, a tömegek elérése,szóval ez van. Egy terméket tökéletesített/bevezetett az AK a makettvilágnak, a worn effektet, ami egy megszelídített hajlakk, bár néha macerásabb a használata. Ezt legalább segített elterjeszteni. Mások is kiadták a saját verziójukat, az is lehetséges, hogy a művészipar évtizedek óta használ mindent, de legalább bevezették ide is :-D
Elképzelhető, hogy majd ez az új cég is valahogy elősegíti az innovációt, a konkurensek is lépnek majd, ki tudja. Talán megjelennek ellenpontok a makettezésben, akik szintén a tömegeket szeretnék szórakoztatni, és helyet keresnek a weathering fogyasztóiparban, lehet Adam Wilder körül kialakul valami, vagy megjelenik más. Belépnek a kínai gyártók a játékba, Trumpeter már kezdte anno az AK-val a kooperálást, most folytatják Miggel, lehet más gyártó is rá lesz kényszerülve idővel hasonló lépésre, ami konkurens körülményeket teremt majd ezen a fronton is.

A weathering ipar - a rengeteg tucattermék mellet - sok lehetőséget is tartogat, bízom benne, hogy idővel alábbhagy a marketing masinéria, és valódi termékinovációk következnek. Lehetőség van rengeteg, sok anyag - ami jelenleg a kreatív boltok polcairól elérhető leginkább - már várja, hogy a makettezőipar fő irányvonala is megszelídítse magának. Eddig például még nem láttam a repesztő lakkokat a kínálatban, pedig használatuk ma már egész elterjedt a vignetták, diorámák világában. Lehet a makettezők is értékelnének egy kezelhető, jó minőségű terméket!


Magam részéről én még emlékszem a srácra aki anno a pigmenteket hozta be a hobbiba, vettem is belőlük párat, még most is megvannak, egész hasznos innovációnak bizonyult ez annak idején. A többiből viszont inkább kimaradtam, minőségük és hasznosságuk nem volt meggyőző,  a Tamiya és Humbrol festékeim legtöbbje idősebb mint maga az AK cég, némelyik szerintem még a Mig Productions létrejötte előtt gyártódott, az olaj festék készletem valószínűleg engem is túlél majd, nem csak ezeket a cégeket, minőségben pedig verhetetlenek maradnak.  Pedig nem is vagyok annyira öreg :)


Nemrég szabadultam meg pár ragadós, gyanús állagú, bűzölgő csodaterméktől, mondom csak szennyezi a környezetét, ahol tárolom. Nem is használtam őket, de érdekes módon pár év alatt az állaguk romlásnak indult. Kidobni nem akartam, mivel láttam hogy sokan rajonganak értük, hátha valaki örömét leli majd benne. Megismerkedik velük, esetleg rájön, hogy ennél jobbak is vannak a piacon, nem kell feleslegesen befektetnie.
Elajándékoztam őket, bízva benne, hogy nem lesz sértődés, mivel nagyon gyenge minőségű dolognak gondoltam ezeket a termékeket. Nem kis meglepetésemre, a másik fél még kifejezetten örült is a csomagnak... 
Talán ez a marketing ereje...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése