2025. július 11., péntek

10 lépéses tankfestés

Makettező körökben sokszor hallani, hogy "ahogy az eredetin is". Makettezőként az elsődleges célunk egy valósághű replika készítése valamilyen eszközről. Azonban sokszor figyelmen kívül hagyjuk, hogy méretarányosan kisebb tárgyakat készítünk, nem 1:1 replikákat. Ezt hívhatjuk miniatúrának. Viszont ahhoz, hogy ezek a miniatúrák hasonló hatást keltsenek a szemlélődőben (és a készítőben is), mint az eredeti jármű látványa, bizony kénytelenek vagyunk néhány trükköt bevetni. Kicsit túlozni, itt-ott. Ettől nem lesz kevésbé élethű a makettünk. Sőt, ettől lesz igazán hihető a végeredmény. Ha szolgai módon lemásoljuk azokat a festékeket és általunk reálisnak vélt időjárási és használati nyomokat, amit az eredetin, vagy arról készült képen látunk, sajnos a legritkább esetben kapunk hihető végeredményt. Persze ezt a véleményemet néhány szilárd akaratú és nagyhangú kolléga egész egyszerűen „öncélú művészkedésnek” hiszi, de végül is van, aki a lapos földben hisz, meg aki a tündérekben, szóval lelkük rajta.

Saját M8-asom. 1/48 Tamiya.

Ebben az írásban szeretném nektek lépésről lépésre végig venni egy átlagos harcjármű festésének a lépéseit. Ez egy olyan recept, ami nekem bevált. Nem jelenti azt, hogy ha követitek ezeket a lépéseket, automatikusan díjnyertes munkát raktok le az asztalra. De talán adhat egyfajta iránymutatás, amit követve gyorsabban juttok el az általatok vágyott végeredményhez. Az első 5 lépés adja az alapokat, a második 5 pedig a weatheringnek enged teret.

1. Alapok

  • Az építés végeztével én nem szoktam alapozni. Igazából nem baj, ha alapoztok, de erről a folyamatról én nem tudok sokat írni. Vannak alapozó festékek, Surfacer, Primer, stb. Használjátok, amelyik tetszik. Fém alkatrészekre érdemes fém alapozót használni. Annyi biztos, hogy alapos zsírtalanítás mindenképpen szükséges az építés után. Én ezt alkohollal szoktam megtenni, egy puha ecset segítségével.
  • A kamuflázs színeinek felvitelével kezdődik a móka. Én akril festékkel (Tamiya vagy Vallejo) szoktam ezt véghez vinni. Szeretem erősen hígítani a festéket, és sok egymást követő lehelet vékony rétegben felvinni a színt. Vallejo fújás titka a gyári hígító, és adjunk hozzá pár csepp Flow Improvert!  
  • Nem létezik egyszínű jármű. Az optikai trükköket már itt el kell kezdenünk. Amennyiben csak egy rejtőszín van, pl. zöld, vagy sárga, akkor a color modulation technikáját szeretem alkalmazni. 2 szín esetén is kivitelezhető, bár sokkal nehezebb. 3 színnél már inkább a panelezést javaslom. Itt kombinálhatjuk a technikákat, pl. a foltok közepét világosítva, míg a részegységek/panelek széleit sötétítve. Erre egy erősen higított nagyon sötét barnás/szürkés ködölés tökéletes lehet. Itt érdemes még a kiemelkedő részeket ecsettel az alapszín világosított verziójával lefesteni. Pl. szegecsek, csatok, vagy akár hangsúlyos élek a periszkópokon, ilyesmi. Ez nem szárazecsetelés, rendesen meg kell festeni egy hegyes ecsettel. Ezért szeretek Vallejo-val fújni, mert ilyenkor az ecsettel sokkal könnyebben tudok az alapszín világos változatával rádolgozni.
  • Persze az eredeti járműveken senki nem festette világosabbra a foltok közepét, igen tudom. Meg nem modulálták a színeket. De ez 35-ször, 48-szor, 72-szer kisebb, és nem 5 centiről fogod nézni, mert belevered az orrodat. Szóval, ha hihető látványt akarunk, akkor ezen segíteni kell egy kis grafikával. Fontos, hogy itt még túlozzunk a kontraszttal. Érdemes Mig blogján elolvasni a témában készült cikket, és alaposan megnézni a demo makettet is:

Mig Jimenez E-75öse jól mutatja egy modulált alapból mit lehet kihozni.

2. Lakkozás

  • Ugyanis a fényes lakk, amit a matricák miatt kénytelenek leszünk felfújni, nagyon le fogja tompítani a kontrasztot, és egységesen sötétíti az összes színt. Matricákat szépen a softer/setter folyadékokkal, körbevágva/trimmelve felhelyezzük. Majd hagyjuk kiszáradni. Másnap pedig mehet a matt lakk. Sokan szatén/félfényes lakkot használnak. Én a matt lakkot jobban szeretem, mett a későbbi weatheringhez számomra könnyebben kezelhető felületet ad. Lakkozáshoz a Gunze Laquer GX100/114 -et használom. Ha teljesen kréta matt felület kell, akkor a végén Vallejo akril matt lakkal még rámehetünk. Ezt azonban az enamel termékek hajlamosak feloldani. Főleg, ha vastagabb/több rétegben fújtuk fel.

3. Filterek

  • Az első olajfestékek, amik felkerülnek a makettre: a filterek. Minden olajfestéknél fontos, hogy karton papíron 5-10 percig hagyjuk állni. A karton kiszívja belőle a lenolajat, ezzel elkerülhetjük a későbbi csillogást. Ha ezt nem teszitek meg, és azt látom, hogy csillog a maketten az olajfesték, kedvem lenne kiszaladni a világból. Hártya vékony, szinte áttetsző réteg kell, ecsettel felhordva. Fontos a rétegek közötti száradási idő kivárása (12h min). Itt lehet játszani a színekkel. Szürkének jót tesz a kék, lila. Zöldekre mehet narancs, okker, és hasonlók. Kerüljük a sötét színeket, mert hamar besötétíthetjük az egész makettet. 2-3 színt szoktam használni. A cél, hogy a felület összeérjen. Ez máris tompítja a modulation vagy a panelezés hatását.

4. Befolyatás

  • A befolyatás klasszikus módszer, talán az egyik első technika volt. A Rembrandt Van Dyck Brown-ja nálam az általánosan bevált szín erre a feladatra. Hegyes ecset, jól higított festék, türelem. Mindig két ecsettel dolgozom. Egy tiszta, egy festékes. A tisztával a befuttatni kívánt részt először átkenem kevés hígítóval. Majd a festékessel befuttatom. Kicsit megfújom, hogy elpárologjon a felesleges hígító, majd a tisztával, ami éppen csak nedves, óvatosan visszatörlöm a felesleget. A tiszta ecsetet folyamatosan tisztítani kell a munka során.
  • Na most tartunk ott, hogy gyári új a jármű. Museum quality, Csilli villi harckocsi. Jöhet a weathering.
Adam Wilder T-34ese befolyatás és filterek után.
Mig meghajtó görgői befolyatás előtt és után.

5. Kopások

  • Első lépésként a kopásokat szoktam felfesteni. Vallejo akrilokat használok. Ma már kicsit retro, de ha olyan az alap téma, amin jól néz ki, én szeretem a kétszínű kopásokat. Az alap elmélet az, hogy megfestjük a lepattogott festék mélységét. Ezt úgy érjük el, hogy a lepattant rész peremén megcsillanó fényt az alapszín erősen világosított árnyalatával festjük meg. Érdemes ezzel kezdeni, és a kopás „belsejét” egy sötétebb barnás árnyalattal kifesteni (Vallojo Cavalry Brown+Fekete 1:1). Így könnyebb a világos színből csak annyit meghagyni, hogy hajszál vékonyan látható maradjon. Többszínű kamó esetén nem szoktam minden színből világosat keverni ehhez. Pl. német 3 színű kamónál csak a sárga világosbab árnyalatát használom mindenhol.
  • Az ecsettel festett kopások mellett használhatunk szivaccsal festettet is. Ez főleg olyan helyeken jön jól, ahol nagy sűrűségben, de nagyon apró pöttyöket szeretnénk megjeleníteni. Pl. egy fedél szélén. Előtte tapasztaljuk ki a szivacs működését! Mennyi az elegendő festék? Mi a jó hígítás? Itt előnyösebb a sűrűbb festék. Inkább több festék maradjon a szivacsban, és ne nyomjuk rá nagyon. Ki kell tapasztalni.
  • Szárazecseteléssel csiszolt hatású kopásokat festhetünk. Ezt is lehet Vallejo akrillal, de ez eléggé ecset gyilkos. Ezért én jobban szeretem a Humbrolt, vagy más enamelt erre a feladatra. Finomabb is a végeredmény, és az ecsetet sem öli meg olyan hamar. Erre a célra beszereztem a gyakrabban használt alapszínekből enamel verziót. Panzergrau, alapozó vörös, sima fekete, ha fémig akarnám koptatni. Ezt a fajta kopást sikeresen lehet ötvözni a szivacsossal. A szélén meghagyni a szivacs nyomát, de a belső részén szárazecseteléssel eldolgozni az egész felületet.
  • Létezik egy másik fajta világos kopás. Sokszor látni járműveket, hogy a növényzet vékony hosszú világosabb karcokat hagy az oldalukon. Ez nagyon látványos lehet, figyeljünk, hogy itt nem kíséri sötétebb kopás.
  • A kopásokat megfesthetjük művészolajjal is. Előnye, hogy sokáig alakítható, tiszta hígítónedves ecsettel tényelgesen hajszál vékonyra tudjuk „összehúzni” a kopásokat. Hátránya, hogy lassabb. Ki kell várni a száradást.
Kopások ecsettel akrillal.

6. Rainmarks

  • Az esőnyomom a következő lépés. Figyeljünk a jármű környezetére. Több/kevesebb esőnyom lehet. Ezt kizárólag a függőleges felöleteken alkalmazzuk. Itt lényegében a járműre rakódott port mossa le az eső, vagy a hajnali páracseppek. Ennek nyomát jelenítjük meg. Fogjuk vissza magunkat, itt könnyen túlzásba eshetünk. Nem ezzel kell eladni az egész járművet.
  • Népszerű technika ezt a műveletet 3-4 különböző színű pöttyözéssel, és azok hígítós ecsettel történő elmosásával megjeleníteni. Itt használhatunk élénkebb színeket is, vagy kimondottan földszíneket. De törekedjünk a változatosságra. Minimum 2, maximum 4 szín ajánlott.

7. Lefolyások

  • A sötét lefolyások a megült sötét kosz kimosódását imitálják. Ezt szigorúan olyan helyre tegyük, ahol van értelme. Pl. egy szegecs töve, egy periszkóp sarka, vagy egy csatból indítsuk el.
  • Hasonlót készíthetünk kopásokhoz is, de itt ajánlott más színt használni, kicsit sárgásabb, pirosasabb árnyalatot, hiszen itt lényegében rozsda kimosódásáról beszélünk. Kerüljük a konkrét rozsda színt, ezeknek a nyomoknak sötétnek kell lenniük. Van Dyck Brown itt is beválik.
Rozsdás lefolyások kopásból indítva. Megfigyelhető a különböző technikák (ecset, szivecs szárazecset) kombinációja.

8. Por/sár

  • Ez önmagában megérne egy egész könyvet, ezért én most csak egy lehetséges megoldást írok le. A futómű mögé nem árt némi textúrát felvinni. Erre a weathering cégeknek vannak jó termékei. Ezt aztán akrilokkal fújhatjuk. Itt a szabály, hogy ha porosabb járművet akarunk, a világosabb színekkel kezdjük. Majd a mélyedésekbe lehet sötétebbel. Ezt még mindig fújva. Itt már a mintázat lehet függőleges, imitálva a nedvesség lefelé folyását. Ez a száradás iránya is.
  • Ezt a területet is érdemes lesz befolyatni, a textúrának mélységet adva. Itt se féljünk a sötétebb barnáktól, akár a Sepia is szóba jöhet. Ha nedvesebb sarat akarunk, több sötéttel dolgozzunk már a fújásnál. A száradást, vagy épp a nedvesebb részeket enamellel ecsettel is érdemes kidolgozni, szépen elmosva a foltok széleit. Erre megint csak kiváló weathering termékek léteznek. Figyeljünk a csillogásra. A wet mud és társait eleve fényes lakkal keverve árulják, ami sokszor illúzió romboló. Az AK néhány termékén feltünteti, hogy milyen fényességű a keverék (matt/satin/gloss). Vásárlás előtt tájékozódjunk a youtube-on.
  • A jármű oldalára felvitt por (nem rainmarks) egy külön fejezet. Itt is érdemes az alapot akrillal megfújni, ködölni. A futómű felől haladva egyre halványabban. Száradás után enamellel, vagy művészolajjal erősebb lefolyásokat festhetünk. A technika ugyan az, mint a rainmarks-nál. Itt is figyeljünk, hogy több színnel dolgozzunk. A poros felületeket utólag ugyan úgy be kell folyatni. Hiszen az árnyék a poros felületen is megjelenik. Egy hihető porozás 3-4 különböző színből áll.
  • A vízszintes felületeken megülő port én enamelekkel (Humbrol, Revell) szeretem megjeleníteni. Apróbb részletekben használok művészolajat is, és weathering termékeket is. A lényeg, hogy szép mattra száradjon. Ez itt létfontosságú, a por teljesen matt. Vigyázzunk, ez is egy olyan elem, amiben könnyű túlzásba esni. Ugyanakkor egy kiemelkedő panel (pl. parancsnoki kupola) tövében elhelyezett ízléses mennyiségű por nagyot dobhat az élethű megjelenésen. A motorháztetőn porba kicseppent olaj szintén életet vihet a makettbe.
Por egy Type79 köténylemezein.

9. Apró részletek

  • A kipufogó esetén jól nézzük meg az eredti jármű jellemzőit. A kipufogó általában extrém hőnek van kitéve, ami miatt gyorsan lepattog róla a festék, és hamarabb rozsdásodik. Ugyanakkor minden járműnek egy sajátos jellemző pontja a kipufogó. Mindegyik más. Általánosságban egy rozsdás kipufogóhoz a Lifecolor 3 színből álló szettje nagyon jó kiindulási pont.
  • A szerszámok szoktak még hasonló módon nagy hatást gyakorolni a végeredményre. A fa nyelek és a fém fejek festéséről rengeteg videót találni. Gun Metalt felejtsétek el. Egy egyszerű megoldás, nagyon sötét szürke akril alapszín. Fekete olaj befolyatás. Grafitporos (6B ceruza) finom átdörzsölés. Végül leheletnyi ezüst vagy alu szárazecset, de csak oda, ahol tényleg csiszolódott.
  • Periszkópokat nem érdemes túlzásba vinni, de kihagyni sem. Fekete, fényes lakkal kezelve. Ez általában meggyőző végeredményt ad. Modern járművekre lehet kapni kékes/narancsos irizáló öntapadós fóliát. Hihetetlenül jól visszaadja a modern periszkópok bevonatos hatását. Ezt a ziccer ne hagyjátok ki, ha modern vasat építetek.
A felszerelési tárgyak kidolgozása sokat dob az összképen.

10. Kész

  • Igazából a lényeg végére értünk. Összeszerelünk, és hátradőlve élvezhetjük a látványt. Ha kell, még a végén lehet matt lakkal visszavenni az esetleges nem kívánt csillogásokból (összeszerelés folyamán kifolyt ragasztó, az borzasztó). Vagy javítani ezt-azt. A fent leírtak általánosságban jól alkalmazhatók lényegében bármilyen szárazföldi járműre, korszaktól, színtől függetlenül. Persze vannak speciális témák, mint a sivatagi járművek, a téli meszeltek, vagy éppen a nyers fém felületek. De ezek mind olyan megoldásokat kívánnak, amik az adott hatás elérését segítik. A hajlakkos téli kopásról már közöltünk egy részletes cikket, érdemes azt is visszaolvasni.
Remélem sikerült egy kis rendszert vinnem a sok-sok lépésbe és még több rétegbe. Ha kérdésetek merül fel, tudjátok, hol találtok. Akár online, akár személyesen valamelyik makett versenyen. Építsetek pontosan, fessetek átgondoltan, és készítsetek minél több szép makettet, hogy legyen mit néznünk! Hajrá!

(Érdekesség, hogy az íráshoz felhasznált képek a saját makettemet kivéve mind idősebbek, mint a maga a Rebel Jedi Blog: 2013 előttiek. Ezek a megoldások 10-15 éve már léteztek, publikálva voltak, széles körben ismerté váltak. Mégis 2025-ben a makett versenyeken látott makettek 80%-a nélkülözi őket. Nincs új a nap alatt, 15-20 éve már kitalálták, hogyan lehet szép végeredményt eléri, érdemes visszatekinteni az olyan úttörők munkájára, mint Mig Jimenez, vagy Adam Wilder)

Képek:

2025. május 30., péntek

Mit néz(z)ünk?

Az elmúlt időszak inkább szakmai vagy elemzősebb írásai után, úgy gondoltam hogy ideje írni egy kicsit az online tartalmakról is. Habár manapság a Facebook, Instagram eláraszt minket gyorsan pörgethető, kattintható tartalommal, ezeknek a szavatossága jobbára csak az aktuális kattintásig vagy kommentig érvényes, aztán eltűnik a folyamatosan újratermelődő content cunamiban. Rég volt a mondás, hogy egy kép száz szóval felér, ez manapság érvényes lehet a kép-mozgókép relációban is, de itt már a videó javára. Természetesen a tartalom minősége itt is elég hullámzó, azonban ha alaposabban megválogatjuk a követendő csatornáinkat, úgy a platform algoritmusa sem fog feltétetlenül mindenfélét bedobálni nekünk, mint a fenti nagyobb elérésű közösségi oldalak esetében.

Nem kívántam rangsorolni az alább bemutatott és általam követett tartalmakat, aminek nem is lenne értelme, mert ugyan sokszor van átfedés köztük, de nem baj ha néha többféle megoldással, meglátással is találkozunk egy-egy téma kapcsán. Természetesen ezen kívűl sok más tartalom is megtalálható, de én itt most kizárólag a makettépítős tartalmakra koncentráltam. Lássuk is a résztvevőket!

PLASMO - plastic models

https://www.youtube.com/@idaemonplasmo

Plasmo, avagy David Damek már régi motorosnak számít a youtube-os tartalomgyártók között. Kezdetekben főleg repülőket épített, de mostanra a paletta már sokszínű és a harckocsiktól a sci-fi témákon át sokminden megépült az elmúlt években. Elég régóta követem a csatornát és a pozitívumok, negatívumok egyaránt ebből adódnak számomra. A korai videók motívuma főleg feljavított, részletezett makettek voltak, több részben elbeszélve akár, azonban az idők folyamán ahogy bővültek a témák, úgy lett egyre egyszerűbb és felületesebb a megvalósítás. A nézőszám és követők szempontjából érthető ez a variety stílusú témaváltás, a csatorna profiljának áthangolása és ezt segíti a majd minden esetben saját vagy letöltött 3D print alkatrészek, átalakítások, scratch elemek. Ezek mindenképp valami pluszt, megkülönböztethetőséget adnak a csatorna számára. Kikapcsolódásra, szórakoztatásra számíthat a széles tömeg aki követi. Haladók, profik inkább inspiráció vagy ötletelésképp nézzék a videókat.

ScaleModelAircraft

https://www.youtube.com/@ScaleModelAircraft

Az Ausztriában élő Dusan is régóta gyártja a tartalmat a Youtube-ra. Ő szinte kizárólag repülős tartalommal foglalkozik majd minden méretarányban. Videóiban rövid dobozbontás, tartalom ismertetés, szerszámok, eszközök promója szerepel majd az építés, festés melyet nem visz túlzásba... részemről az egyik olyan csatorna amelyet azért követek, hogy lássam a makett műanyagját "élőben", hogy mire lehet dobozból. Aki látott már Revell makett dobozának oldalán makettfotókat, az kb. erre a szintre számíthat a csatornán is. A videók végén a "reveal" rész egyértelműen a legolcsóbb és leggagyibb amit bárhol is láttam. A drámainak szánt fény, árnyék, szín, dramaturgia hatás szörnyű, a kész makettből szinte semmi értekelhető nem látszik a legtöbb esetben.

Hammerhead Model Making

https://www.youtube.com/@HammerheadModelMaking

Ezúttal egy csatorna az USA-ból. Témáit tekintve nagyrészt repülős tartalom, részben fizetett, bérmunkás projektekkel. Erőssége a csatornának a széles skála témában és méretben, gyakori tartalom frissülés, azonban ez rá is nyomja a bélyegét a minőségre. Tipikus középszint, amit a tartalom rendszeres frissülése emelhet ki a  tömegből.

Kezdők, haladók sok érdekes és kurrens építést, bemutatót találhatnak a kínálatban.

Mach Models

https://www.youtube.com/@machmodels

Egy újabb angol csatorna ami nem túl régen, kb. 2 éve indult. A rövid idő ellenére széles repülős tartalmat gyártott a tulajdonosa, főleg a nagyobb mai mainstream gyártók készleteiből (Eduard, Tamiya, Airfix, stb.) 1/48 méretben.

Számomra leginkább a Hammerhead Model Making csatornára emlékeztet, de valamivel gyengébb minőséggel ami az elkészült építéseket jellemzi. A tartalom stabilan frissül havonta, technikailag nem rosszak a videók minősége.

Aki bemutatót keres friss mainstream makettről, annak érdemes pillantást vetnie erre a csatornára.

Greg's Models

https://www.youtube.com/@GregsModels

Angol csatorna, főleg vintage, régi makettekkel. Matchbox, Airfix, repülős témák főleg, de akadnak mások is. Bár alapvetően nem az én világom ez a kategória, de Greg oldschool makettezőnek tűnik, nem csak a témái és aki szereti feljavítani hozzáadott saját kiegészítőkkel ezeket a régi műanyaghalmokat. 

A végeredmény? Tisztes iparosmunka, de mégis jó nézni, hogy ezek a retró maketteket is el tudnak készülni és nem csak a polcon porosodnak.

Scale-a-ton

https://www.youtube.com/@Scaleaton

A Scale-a-ton egy érdekes, nehezen bekategorizálható csatorna Kelet-Európából, talán a legjobban a PLASMO-hoz tudnám hasonlítani. Nagyon széles, még esetleg szélesebb is a repertoár mint amott. Civil és military területek, hajók, autók, repülők, stb. majd minden megtalálható itt. Aránylag rendszeresen frissül, az építésekhez sok hozzáadott elemet tartalmaznak a videók, a civil témák kifejezetten szépek.

Aki kedveli PLASMO tartalmait, az nem fog csalódni ebben a csatornában sem.

UGUR KENEL SCALE MODELS

https://www.youtube.com/@ugurkenel

Ugur Kenel egy török makettező, az interneten már valószínűleg belefutott legalább egy makettjébe, aki használja a világhálót, valamint publikált cikkeket több lapban is a múltban. Főképp modern, hidegháborús témákkal foglalkozik, legyen az repülő vagy helikopter. Pár éve a Youtube-on is megjelent, kb. havonta láthatunk tőle egy videót. 

Az ő filozófiája a feljavítások tömege, legyen az saját vagy gyári építés. Elég erősen, kontrasztokat megjelenítve fest, az idehaza sokak által megvetett spanyoliskolára emlékeztetve, azonban az a precízség, tiszta munka nincs meg nála, mint az ismertebb spanyol mestereknél. 

The Scale Modelling Cafe with Jamie Haggo

https://www.youtube.com/@thescalemodellingcafe

Jamie Haggo csatornája Angliából. Nevével találkozhatott már az interneten illetve online és offline lapok hasábjain, aki régebb óta makettezik. A csatornáján vegyesen találhatók építős videók, főképp angol típusokról 1/72-től 1/32-es méretekig, de heti rendszerességgel tölt fel aktuális maketezzéssel kapcsolatos hírösszegzős videókat. 

Az építős tartalmai több részre bontottak, összességében kicsit hosszabbak mint az átlag, de így több technikai háttért és how-to tartalmat is láthatunk. Inkább rétegcsatornának mondanám, de érdemes lehet vissza-vissza nézni, főleg ha valaki kedveli az angol repülést.

LPJ Models

https://www.youtube.com/@lpjmodels

És még egy angol csatorna... :) 

Igazából ez egy kicsit kakukktojás, hogy miért is került fel a követések közé, mert itt nem sok olyan tartalom van amit magam is építek. Repülő, harcjármű, figura található a videók közt, 95%-ban a két nagy világégésből. Azt hiszem az ok amiért ez felkerült azok az I. vh-s témák voltak, mert bár sose állnék neki egynek sem, de mégis valamiért nagyon szeretem nézni őket és ahogy elkészülnek.

A videók és az építések kifejezetten tetszetősek, szerintem az (angol) átlag felettiek, de a kevésbé ismert témák nagy tömegre vagy nézettségre nem biztos, hogy számíthatnak. A tartalom frissülése korrektnek mondható, majdnem minden hónapban van új néznivaló.

Details Scale Models

https://www.youtube.com/@DetailsScaleModels

Josef Choreň, Csehországból. 

Josef hozza a szokásos cseh iskolát, szép, tiszta építés, sok feljavítás gyantából vagy scratchből, korrekt festéssel, koszolással. Nekünk magyaroknak, akik voltak már Mosonshow-n vagy szlovák/cseh versenyen, ismerős ez a fajta makettezés.

Ehhez mást nem is tudok hozzátenni, 1-2 havonta frissül a csatorna, érdemes követni a tartalmát.

Martini Models

https://www.youtube.com/@MartiniModels

Luiz Martini csatornája Brazíliából. 99%-ban repülős tartalom 1/72-tól 1/32-ig. Ahogy a méretarányban, úgy a témákban is mindenes, I. világháborútól egészen az F-35-ig megtalálható itt minden. 

Az építések korrektek, de nem kimagaslóak azonban akinek van 20-30 perc szabadideje és makettet szeretne megépítve látni, annak tudom ajánlani, illetve annak is aki arra kíváncsi, hogy a polcon levő dobozából mi készülhetne el.

+1 Studio Blue

https://www.youtube.com/@studioblue_kr

95%-ban hajós tartalmú csatorna Koreából. Hogy ez hogyan került fel egy repülősnek a listájára? Igazából több okot is tudok rá mondani.

Rendszeresen frissül, szépek a videók, precízek az építések és szeretem nézni hajókat építés közben. :) Az egyetlen amibe hajó laikusként bele tudok kötni, az a festés. Repülősök, AFV-sek érteni fogják, túl homogén, túl egyszerű, de ebben a szakágban ez tűnik valamiféle elfogadottnak.

+1 Night Shift

https://www.youtube.com/@NightShiftScaleModels

Night Shift alias Martin Kováč Szlovákiából. Róla volt már cikk a blogon, így nem is írnék itt róla sokat. Hogy ő miért van itt? Építeni nem, de nézni szeretem az igényes munkákat AFV-ben is, és ő e téren mindenképp megkerülhetetlen a Youtube-on. A korábbi cikkben már leírtak róla mindent pro/kontra, én egy dolgot tennék csak hozzá, a kedvenc munkám tőle mindezidáig:

+1 Boulder Creek Railroad

https://www.youtube.com/@BoulderCreekRailroad

Talán ez lehet a legkülönösebb csatorna a listámon, Ausztráliából. 

Jó magyarosan csak úgy tudnám jellemezni, mint "guilty pleasure". Annyira jól össze vannak rakva vizuálisan a videók, a minőségük elsőrangú, jó narrációval és úgy tudom végignézni őket, hogy valójában nem is feltétlenül érdekel a témájuk. 

A tartalom valahol a terepasztal-DIY-makettezés háromszögében mozog, de a hozzárakott feljavítások, kiegészítők rengeteget dobnak rajta és a bemutatásuk is sokat segíthet a téma iránt érdeklődőknek. A dioráma makettezés technikai része minden bizonnyal egy vérbeli profit már mosolyra késztet, sok helyen nagyon basic technikákat alkalmaz, de a végeredmény mégis valahogy egy nagyon szerethető egésszé szelidül.

Egy ideje szünetel a csatorna, de remélem a közeljövőben visszatérnek a tartalmak.


Végszóként megemlíthetőek még itt a különféle podcastek, de ezeknek a tartalma sokszor egy szűkebb közönségnek szólnak vagy egy bizonyos témára, napi aktualitásra épülnek fel, ezért a megjelenés gyakorisága is elég változó ezesetben. Ez a formátum véleményem szerint bizonyos témák, vagy gondolatok továbbfűzésére, továbbgondolására lehetnek alkamasak, esetleg vélemények ütköztetésére. A földrajzi, nyelvi különbözőségek miatt a szélesebb közönség számára inkább csak egzotikusnak, érdekesnek tűnhetnek amerikai, német, cseh, vagy magyar tartalmak.

Sok kisebb, kezdő csatorna választja indulásnak a különböző makettek "unboxing" bemutatóit, de ezek nem gondolom hogy erre a platformra való tartalmak lennének önmagukban. A legtöbben egyrészt telefonnal kezdik ezen pályafutásukat, de ez a technika abszolút nem alkalmas, hogy mélységében és minőségileg láttassa a dobozban rejlő tartalmat. A hagyományos fotózást (közeli, makró) alkalmasabbnak vélem ilyen téren, másrészt az összeállítási útmutató végiglapozása ugyancsak feleslegesnek tűnik, mostanra majd minden új és régi makett ezen része már megtalálható .pdf vagy kép formátumként Scalematesen, webshopokban (Super-hobby, 1999.jp, stb). 

Végül találhatunk még gyártói tartalmakat, ezek a különböző termék promóciók mellett akár különféle rövidebb tutorial videókat jelenthetnek. Kezdőknek segítséget nyújthatnak termékfelhasználás módjairól, végeredményéről.

Nos, ezek voltak az általam kiemeltnek és megemlítésre érdemes csatornák. Az érdeklődők ezen felül természetesen még nagyon sok kisebb-nagyobb makettezéssel kapcsolatos tartalmat fedezhetnek fel a Youtube-on keresgélve. Ti milyen videós makett tartalmakat kerestek, követtek?

2025. május 16., péntek

Technika és elmélet: Kontraszt típusok

 Alábbi írásunkban egyes kontraszt típusokkal foglalkozunk amiket érdemes mindig észben tartanunk részletek kialakításánál, festésnél, kompozícióknál de akár egy egyszerű alap kiválasztásánál makettünk számára.

Valószínűleg a legtöbb embernél a makettezés ezen része inkább ízlés, vagy idővel kialakuló rutin része, mintsem tudatos tervezés, de azért néha fontolóra vehetünk bizonyos megoldásokat, hogy mi miért működik jól, más megoldások pedig miért nem. A történelmi hűség kritériumai megszabnak egy bizonyos keretrendszert, de a mozgástér minden esetben adott a makettező számára, hogy egy látványos, de hiteles munka legyen az eredmény. Léteznek a makettezésnek bizonyos alap tézisei, melyek egy-egy kontraszt megoldás mellett, vagy éppen ellen szólnak. Ilyenek lehet a RAL/RLM színek értelmezése és maketteken való megjelenítése, az egyenletes és általános kidolgozottságra és részletességre való törekvés például.  

Az egyensúly mindig kényes: a realizmus, látvány, kontraszt és harmónia között. Mi az ami még működik, mi az ami kevés, mi az ami már túl sok. Ez egyén, de sokszor korszak illetve közeg függő is, de most jöjjön pár kontraszt típus.

Sötét - világos


 Ivan Cocker fekete fehér diorámája drámai hatásaival nagyon jó esettanulmány a sötét és világos részek megfigyeléséhez. Ugyanezt persze színekkel is meg lehet próbálni, de itt a fekete fehér kivitelezés növeli a drámát. Alapvető kontraszt típus, makettezésben általában mélyebb részek sötéttel való befuttatásában, illetve a kiálló részek világosításában merül ki, de ne feledkezzünk el a fordított megoldásról sem, mint a mélyedésekben megülő por, vagy téli meszelés.

Színes - fakó


Marijn Van Gils "méretarány játéka" egyszerre próbálja házasítani a különböző méretarányú figurákat és eltérő kontrasztokat, nagy hatásfokkal. Bemutatja a színes és fakóbb részek kombinálásának a lehetőségét.
 

Színárnyalat, telítettség különbségek



Mario Eens a felületi kontrasztok és részletek nagymestere bemutatja hogy mit is lehet egy látszólag unalmas szürke felülettel kezdeni, pár eltérő színű részlet segítségével, hogy emelhetünk ki valamit porozással, és mennyire kell barnásnak lenni egy kopásnak hogy jól látható legyen a szürke alap felületen. Ezek a részletek és a piros gerendák mind aprólékosan beállított színek, ügyelve a megfelelő árnyalatokra.

Sűrű - ritka (kidolgozottság, részletek)

Szintén Mario Eens Hetzerén megfigyelhető a futómű sokkal részletesebb és bonyolultabb kidolgozása ami kontrasztot képez a kevesebb, de szintén precíz részleteket felvonultató felépítmény oldalfalával. Diorámákon de járművek festésénél egyaránt használható típus, a természetes látvány érdekében célszerű különböző sűrűséget létrehozni az egyes részeken.

Sima - érdes

Felületi kontraszt, kifejezhető például a páncéllemezek vagy egyes elemek textúrázásával, de lakkozással is akár, vagy weathering megoldásokkal.

 


Kazuya Yoshioka diorámáján sikeresen házasítja a civil járművek makulátlan festését a harcjárművek viseltes kinézetével. Látható a személyautó - a baleset nyomait leszámítva - nagyon sima felülete, kevés részlettel, ami éles kontrasztban van a panzer IV tagolt, érdes és nagyon sok részlettel rendelkező felületeivel.

Éles - diffúz 

Ritkán használt kontraszt típus, mivel a makettezés általában megköveteli a mindenhol éles és magas szinten kidolgozott részleteket.

Matt - fényes


Marijn Van Gils hajó diorámája jól érzékelteti a színben egymáshoz nagyon közel álló felületek közti kontraszt lehetőségeit. A vízfelület csillogó és hullámost textúrája elég kontrasztot ad a hajóroncs felületével. Tipikus felületi megjelenítése ennek a kontrasztnak a pigment poron elhelyezett csillogó olajfolt.
 

Tiszta - koszos


Miguel Jimenez téli festésű zsákmány T-34-esén a fehér álcafestésű kötények relatíve tiszta felületükkel extrém kontrasztokat képeznek az alapozó vörös viselt belső részükkel és a motor nyitott szellőzőivel. Gyakori megvalósítása ezen típusnak a sáros, poros futómű vs. tisztább felépítmény

Új - régi 


Mig régebbi munkája, maga idejében nagyon elegáns, panelekre bontott festésű, beásott Panther Berlin utcáin a háború után. Érdemes megfigyelni a civil járművek világát idéző Jeep-et. Tiszta részei éles kontrasztban a kilőtt párduccal.

Méret kontrasztok 


MIG (stúdió) munkája, itt érdemes megfigyelnünk hogy egy figura elem megfelelő távolságban nagyobb hangsúlyt kap és egyensúlyba hozza az egész jelenetet.
Ranschburg Zoltán 2024-ben bemutatott formabontó vignettáján is erősen megjelennek a meredek függőleges falak melyek extrém kontrasztot képeznek a központban elhelyezkedő Jeep-el.

Tatsuya Kaneko sokkal korábban keletkezett munkája. A szendvics kompozícióba épített magas épületeivel, kissé eltolt és nyitott előterével, mediterrán színvilággal csalogatja a nézőt.

Előtér - háttér



 
Kovács Imre több érdekes megoldást alkalmaz munkáján. A roncstelep sárga járművei zöld környezetbe vannak helyezve, a zöld felderítő jármű pedig jól mutat a poros, világos úton. Érdemes megfigyelni, hogy mennyire van összedolgozva a zöld jármű az úttal, a por megjelenítés nélkülözhetetlen a járművön, hogy realisztikus legyen a hatás, és ne ugorjon le vizuálisan az útról. Megfelelő kontrasztok, harmonikusan egymásba dolgozva. A színek mellett, maga a jármű mozgásban van, ez kontrasztot alkot az örök nyugalomba zárt roncsokkal. Itt valószínűleg szándékos az eltérés a szokásos dioráma megoldástól, ahol magasabban van elhelyezve a háttér és alacsonyabban az előtér. Mivel egyik sem túl magas vagy alacsony, mindkettő rész jól látható, az út világos vonala megfelelően elkülöníti a kettőt, az alacsonyabbat elhelyezkedő háttér különböző szögekből csalogatja a tekinteteket.

Alakzat kontrasztok, szimmetria - asszimmetria, rendezett, rendezetlen


Mig egyik diorámája jó példa a különböző kompozíciós és kontraszt megoldásokra. A keresztbe elnyúló hajónak élesen szembe menő T34, a háttérbe sűrített elemeknek érdekes ellenpontot adnak a vízből kiálló cölöpök.
 

Irány kontrasztok, vonalak 


Douglas Lee legendás munkáján jól megfigyelhetjük a 2 különböző irányban haladó oszlop drámai találkozását. Ez a kompozíció párosul a lovas figurák extrém pózaival, illetve a német motorkerékpár és személyzete kitérő mozgásával, ami nagyon hatásosan hozza vissza a Blitzkriegről alkotott képet. (történelmi frakció ugyan megkérdőjelezheti ilyen roham lehetőségét, illetve az oldalkocsis motor használatát a lengyel hadjárat során)

Dinamikus - nyugodt

A nyugodtan vonuló figurák és az zavaróan feszült pózban mutató gyalogos között jelen esetben már túl extrém a kontraszt, de jól érzékelteti a dinamikus és nyugodt állapot közötti különbségeket. A magányos gyalogos esetében egy kevésbé feszült póz jobban működne.

Mára talán ennyi, remélem hasznos volt az írás és egy egy munka során fontolóra veszitek a lehetőségeket, elgondolkodtok az egyes kontraszt és kompozíciós lehetőségeken.

Képek: Facebook




2025. április 4., péntek

Makett fényképezés

A makettek fényképezése leginkább a fotózás egy speciális ágnak tekinthető ami talán a tárgyfotózáshoz áll a legközelebb. Nézzük miért:

 

A fénykép célja

A legtöbb fénykép a szélesebb közönség számára készül, főleg a különböző digitális platformokon való prezentációhoz. Ezen kívül létezhet kontroll kép, ahol az apró, szemmel nem annyira jól látható részleteket ellenőrizzük, esetleg egyéb nyomtatott vagy digitális publikációkba szánt kép melyek sokszor további szerkesztésre kerülnek. 

 

Jorge's Panzers

A makettfotózás általánosan elfogadott és elvárt értékei: 

  • élesség, optimális, természetesnek ható kontraszt
  • tisztán kivehető részletek az egész képen
  • makett valósághű, esztétikus visszaadása a képernyőn

 

Stílus

A fotók stílusát nagyban meghatározza az általános értékrendszer, amit lehet merevnek is tartani, de megvan a sajátos logikája. Gyakran látunk extrém próbálkozásokat, de ezek nem igazán mutatnak új irányt vagy egyáltalán nem értelmezhetőek a makettezés szintjén. Néha inkább csak "mások", de ettől még nem feltétlenül jók, általában a fotózás más ágaiból táplálkoznak, de itt látható, hogy nem mindent lehet a makettezésbe effektíven használni, ami mondjuk a tárgyfotózásnál jól működik. Ilyen lehet extrém bokeh hatás, ami az inkább DIY művészek sokszor játékszerűnek ható megoldása,   torzítások, reflektorokkal elért fény effektek, fekete fehér, szépia és különféle színes szűrő tónusok, HDR. Természetesen akadnak kivételek, ízléses fotók természetes fénynél, természetes vagy nyomtatott hátterek stb.  

Egy jól eltalált kivétel

Technikai eszközök:

A legelterjedtebb eszköz valószínűleg ma már inkább a mobil telefon, de gyakoriak a kompakt, vagy magasabb osztályú digitális fényképezőgépek is. Ide tartozik a különböző világítások, derítők, állványok, vakuk, sátrak és villanyok széles skálája, objektívek, fényképezőgépek és tartozékaik.

Automata, programautomata beállítások: telefonok alap üzemmódja minimális finomhangolást enged, miközben egyszerű, de mégis közönség barát képet tudunk készíteni. Valamivel több lehetőséget kínálnak a különféle kompakt és magasabb osztályú fényképezőgépek. Minél fejlettem szenzor és szoftver, annál jobb képesség, hogy gyengébb fényviszonyok mellet, manuális beállítások nélkül is élvezhető legyen a fotó. A gép határait leginkább több felvétel elkészítése után vesszük észre, ahol már szenved a konzisztencia és jól láthatóak a korlátok. Idővel a manuális üzemmódok beállításaival érdemes elkezdeni kísérletezni.

Fényképezés természetes fénynél

A fényképezés egy nagyon különleges ága, sok esetben a kezdő makettező első fotói, nem igényel különösebb stúdió felszerelést, de annál több türelmet és kísérletezést a megfelelő fényviszonyokkal. Sokan egyenletes, szórt fény keresnek, de kedvelt a természet is mint háttér is. Noah Krasowitz képei a japán Scale Aviation magazin címlapjain bemutatják mit is lehet kihozni ebből az ágból. Az éles szögekből jövő különböző hőmérsékletű napfény sokszor teljesen fotórealisztikus hatása mára a magazin védjegyének mondható. 

 
Scale Aviation
Scale Aviation

Fényképezés vakuval

A vakus megoldások jelenleg inkább visszavonulóban vannak a stúdiós rutinból, de alkalmasak lehetnek főleg olyan tárgyak fotózására ahol nem túl nagyok az igények a mélységelléségre, illetve a tárgy relatíve kicsi és "lapos" - egyenletesen megvilágítható vakuval és kiegészítő derítős megoldásokkal. Minél komplexebb a tárgyunk, annál komplikáltabb lesz összerakni a megfelelő vaku felállítást.

Fényképezés állandó világítással 

Ilya Yut

Optimális megoldás és a különféle olcsó és egyre jobb LED fényforrásoknak köszönhetően - melyek egyaránt használhatóak munka és fotós lámpának - talán a legnépszerűbb is jelenleg. Előnyei közé tartozik a záridő korlátlan használata, mely lehetővé teszi a nagyon alacsony és zajmentes ISO 100-as beállítást és az F-érték megfelelő beállítását. A fényeket a vakuval ellentétben valós időben látjuk magán a fényképezett tárgy felületén és így egyerűbb a világítás minőségével, esetleges szögeivel játszani. Kiaknázhatóvá vállnak a fényképezőgépek manuális beállítási módjai.

Manuális üzemmód beállításainak lehetőségei:

  • ISO érték - minél kisebb, annál jobb, állandó világításnál és statikus tárgy esetén az ISO100 ideális
  • Záridő - korlátlanul állítható, inkább az F-érték határozza meg a konkrét beállítást
  • Fehéregyensúly-beállítása - ez sok esetben gépfüggő, a modern gépek általában feleslegessé teszik a kártyás kalibrálást, megfelelő LED fényforrás esetén vagy már egy gyári napfény beállítás, vagy a színhőmérséklet pontos beállítása elegendő, az eredményt utólag viszont ellenőrizzük egy számítógépes monitoron. Fehéregyensúly-beállítások önmagában adhatnak a képnek egy bizonyos stílust.
  • Mérési mód - ez viszont talán egy kissé alulértékelt beállítás, ami nagyban megváltoztathatja a képek jellegét. Eltérő színű háttérnél, illetve sok kontrasztelemet felvonultató tárgyaknál meghatározó lehet, itt el kell játszanunk az egyes típusokkal és utólag ellenőrizni képernyőn az eredményt.
  • Expozíciókompenzáció - gépen beállítható fokozatok melyek az alul vagy felül exponálják a képünket. Érdemes eleve több képet készítenünk különféle kompezációval, mivel a gép saját kijelzőjén nem annyira pontosan értékelhető a kép.
  • F-érték, az optimum keresése - mélységélesség és a diffrakció között

A nagy rekeszérték (azaz alacsony f-érték) a lehető legtöbb fény beengedéséhez nélkülözhetetlen. Az állandó világítás és a korlátlan záridő használata lehetővé teszi az f-érték, és ezáltal a mélységélesség növelését. Ennek a felső határa viszont objektív függően diffrakció formájában mutatkozik az elkészült képeken - ez zajos, elmosott részleteket megjelenésével jelentkezik. Az egyes objektívek optimális F értékét kikereshetjük az interneten, használati útmutatókban, illetve van lehetőség némi utólagos javításra, de jobban járunk ha az optimális érték körül készülnek a képek.

Focus stacking - ez a digitális technológia megoldást kínál a minden ponton tökéletesen éles képek eléréséhez. A gép rengeteg képet készít, a fókuszpontok váltogatásával lefedi az egész felületet, a különböző részei a tárgynak mindig maximálisan élesek és ezek később szoftver segítségével utólag össze vannak állítva egy fotóvá.

Ilya Yut Facebook oldalán közzé tett útmutatója saját eljárásáról

Utómunkák:

A kép elkészítése után, utólagos módosítások, leginkább számítógépes szoftver segítségével. Technikailag már a legtöbb fényképezőgép alap beállításai bizonyos utómunkának számítanak, illetve ezeket lehet még fokozni is különféle irányokban gépi szinten. Az utómunkák intenzitását sokszor maga a fotózás technikai körülményei befolyásolják. Általánosan elmondható, hogy a legtöbb esetben a legegyszerűbb megoldás a legjobb minőségű alapfotóra való törekvés és ezáltal minimalizálható az utómunkák szükségessége. Némelyik utómunka rossz beállításokat, gyenge alap fotót igyekszik javítani.

Rengeteg program áll rendelkezésünkre, sok esetben maguk a kamera gyártók ingyenes megoldásokat kínálnak, főleg a RAW formátum előhívására és módosítására. Az ingyenes megoldások mellett kedveltek az Adobe család tagjai is, Photoshop és a Lightroom.

A nagyon egyszerű globális megoldások mellett különböző vágó eszközök, maszkok, stilizáló és automatikus feljavító algoritmusok és az utóbbi időben AI eszközök is rendelkezésünkre állnak.

Ilya Yut

A magazinban leközölt nagy méretű, kétoldalas kép

 

Wilder - utómunka mint stílus - "Curves in Photoshop"

Adam Wilder
 
 A folyamatosan bővülő digitalizáció lehetőségek tárházát biztosítja a makettezőknek is. Egy ilyen útvonal Adam Wilder munkássága is, akinek védjegyévé vált a képek intenzív utólagos manipulációja. Minden fotós alap célja, hogy a makett jól nézzen ki a képen és visszaadja az eredeti állapotát, viszont Wilder képei arról árulkodnak, hogy számára a fotókon való megjelenés az abszolút elsődleges. Valószínűleg ez amolyan tudatos, vagy tudat alatti "értékesítés pontja" az egész produkciójának, hiszen teljesen eltávolodik ezáltal egy átlagos makettől, de egyúttal a saját makettjeitől is. Az intenzív Photoshop módosítások remekül integrálják a stílusát, jól felerősítik a temérdek kicsit felületre katapultált festék és pigment foltokat, melyek valóságban korántsem annyira dominánsak és kiemelik a modulációt. A probléma ott keletkezik, hogy Wilder munkássága nagy részben az S-B-S (lépésről lépésre) cikkek és termékbemutatók világa, ahol az ígéret az, hogy a megfelelő termékekkel és eljárásokkal gyakorlatilag ugyanazt az eredményt képes az átlag felhasználó is reprodukálni. Fura paradoxon keletkezik: maga a végeredmény a prezentált fotókon teljesen más megjelenésű, ezt nem lehet elérni, mivel Wilder makettje sem így néz ki élőben. A cikk végén valahogy mindig kimarad egy kulcs hozzávaló: a Photoshopban intenzíven manipulált kontrasztok és görbék receptje. Mint egy főzőshow, ahol a résztvevők nem kapnak teljes receptet, de ott legalább ezzel mindenki tisztában van.
Egy darabig érdekes volt ez, a laikus tömegeknek számára meg biztosan szórakoztató is, de ma már inkább  problémássá teszi az egész munkásságát.

A makettezőfényképész

Ebben a részben érdemes kitérnünk  Z. Szántó András munkáira, örökségére a magyar makettezésben és az azt követő trendekre. A Pro Modell - az egyetlen és mondhatni meghatározó hazai magazin - udvari fotósának munkássága bemutat egy időszakot a saját technikai megoldásaival és esztétikumával.

A magazin kedvelt eljárása ezekből az időkből a makettek fotóztatása a fényképész stúdiójában sok esetben finom átmenetes hátterek előtt. Jó jellemzik az időszakot ezek a nagyon kifinomult hatást keltő kék-fehér hátterek. A kiadványnak mindenképp adtak egy egységes, magasabb szintű megjelenést és bizonyos szempontból nagyon kényelmes megoldás volt ez a makett készítőknek is.
 
Péter Horváth

A globális trendek azonban más szerkezetű működést diktáltak a publikációknak. A szerzőknek az egyre inkább divatossá váló,  lépésről-lépésre történő építés és festés bemutatásához már a munka közben volt célszerű megfelelő minőségű felvételeket készíteni, ezáltal is növelve a szerzők technikai feltételeit és rutinjukat. A magazinok egyre inkább a bolygó különböző pontjain, szétszórva működő makettezők munkáit kezdték el átvenni és a szerkesztési folyamatban ezáltal már a makettező szintjén teljesen elkészített képanyag lett a domináns, amit a magazinok esetleg tovább szerkesztettek utólagosan.
 
Az "összhatásában szép" benyomás helyét, amit például egy kék-fehér háttér adhat, átvette az egyre inkább a részletek éles bemutatására optimalizált fotó. A fejlődés és a termék marketing fókusza az általa előtérbe hozott különféle effektek bemutatására a kissé nagyobb kontrasztú, néha nyersebb összhatású fotókat részesítette előnyben. A makettezés részletességének növekedésével pedig a makró digitális fotózási technikák lehetővé tették a nagyon kis méretű felületek bemutatását. Itt már a háttér sokszor zavaró volt, a háttér vs tárgy kontraszt hangsúlyozása helyett a makett felülete kerül inkább középpontba, az esetleges szerkesztést pedig már az egyhangú fehér vagy fekete monoton hátteres beküldött fotókból a szerkesztőség megoldja. A cikkeket sokszor a szerkesztésben alkalmazott különálló elemekkel igyekeznek feldobni.

Az otthoni körülmények sokszor heterogén fényképanyaghoz vezetnek, de ugyanúgy teret adtak más, innovatív, magas minőségű kísérleteknek is. A sok éves rutin és valószínűleg már egy ilyen személyes márka kialakítása is szempont lehet egy-egy alkotónál. Jó példa ilyen fényképész specialistára Calvin Tan.

 

Calvin Tan "laboratóriuma"

Tan mester stúdiójában látszólag egyszerű lápákkal dolgozik, azonban az egyes fényforrások beállítása kulcs. Hogyan legyen megvilágítva a háttér, milyen színű legyen, hogyan tudom segéd világítással növelni a figura kontúrjait? Hosszú évek kísérletivel sikerült egy egyedi stílust kialakítania, amely jól értelmezhető és a védjegyévé vállt.

Az eredmény

Végszó:

Remélem sikerült némi bevezetést adni a fotózás sokszor rögös világába. A legtöbb makettező amolyan amatőr fotós is, én is, a cikket saját és mások tapasztalatai alapján írtam, ezért kíváncsi vagyok mivel értetek egyet a cikkben és mi az amivel nem. Ahogy látjátok különböző útvonalak léteznek ebben a szakmában, ezért írjátok meg a saját véleményetek, hogyan fotóztok, mi az ami bejön mi az ami nem.

Fotó: Facebook
Calvin Tan
Dai Nippon Kaiga/Noah Krasowitz
Ilya Yut
Jorge's Panzers
Péter Horváth