túl szép, hogy igaz legyen (?)
Minap lettem figyelmes Rick Lawler
legújabb munkájára, egy 1/35-ös Mi-24-esre.
A szerző neve sokak számára ismerős lehet, a munkáiról készült fotók
bejárják a virtuális makettező világ nagy részét, és a közösségi média
megosztásoknak is gyakori témája.
Első ránézésre egy egész jópofa munkának
tűnik. Ismerős gép, ideális környezet, drámai kontrasztok, mintha csak egy
ismerős PC játékból kapnánk a képeket. Nem igazán tudom eldönteni, vajon a téma, a kompozíció, esetleg a fotó beállítások, vagy a fotók utólagos szerkesztése
váltotta ki bennem ezt az érzés, tudatosan a szerző célja volt, vagy csak így
jött ki a lépés? A maketteket általában a realitással és egymással szoktuk
összehasonlítani, de néha érdemes a PC grafikus kollégák munkáival is
összehasonlítanunk. A számítógépes technológia oda fejlődött, hogy ma már
sokkal realisztikusabb és részletesebb grafikákat látunk, mint amit makettben valaha
meg tudnánk oldani. Ezt figyelembe véve talán nem a legelőnyösebb számítógépes grafikára
hasonlító képeket közölni egy makettről.
makett
2D grafika
3D grafika
Úgy gondolom ezt a munkát két szempontból
érdemes vizsgálni:
A valósággal összehasonlítva
Nagy vonalakban az lehet mondani,
realisztikus a makett. Nincsen nehéz dolgunk, a szerző mellékelte a referencia
képeit is a blogján, és sokak számára a valóságban is ismerős lehet a szabad
ég alatt tárolt múzeumi gépek jellege. Tömören fogalmazva: nagyon fakóak,
mattak, a kosz megül a szegecssorokban, panelekben és nagyon sötét árnyalatúnak
tűnik. Rozsda nemigen van rajtuk, csak pár szegecsből, korrodáló elemből folyik
minimálisan. Az alján végig eső nyomokat találhatunk a legtöbb gépen.
Szigorúbban vizsgálva, szerzőnknek sajnos nem mindent sikerült ebből
megvalósítania. A befolyatásnál a matt, feketés, szürkés árnyalatok helyett a
szokásos "barna makett massza" köszön vissza. Igazából mindenhol
megjelenik ugyanaz a szemcsés, beazonosítatlan mocsok. Alul semmi esőnyom, a
rozsda nyomok pedig ilyen kötelező körként megjelennek azért itt is, bár ez elég
ritka jelenség az eredeti típuson. Úgy érzem valamennyire felületes
interpretációja a valóságnak ez a munka, nem igazán látok komolyabb
belemerülést a témába.
Egyéb makettekkel összehasonlítva
A bajok igazából itt kezdődnek. Mivel
érdemes összehasonlítani ezt a makettet?
Vegyük úgy, mint egy harcjárműben otthonosan mozgó makettező első
helikopteres próbálkozásai? A másik oldalon viszont itt van ez az irdatlanul
hangos marketing maszlag, ha ezt veszem alapul, akkor ennek egy világszinten
kiemelkedő munkának kellene lennie? Valóban az? Számomra nehezen hihető ez. Én
egy olyan világban ismerkedtem meg a makettezéssel, ahol a hobbi legnagyobb értékei
közé tartozott a precizitás, technikai tudás, valósághű megjelenítés, kontroll
és látvány harmóniája. A makettek a versenyasztalon összehasonlíthatóak, amikor
pedig a virtuális térben lévő szereplésről van szó, a szerzők igyekeznek olyan
képeket prezentálni, amik hűen visszaadják a makett jellegét. Mennyit tud ezekből
ez a projekt, vagy helyesebben, mennyit tud ezekből ez a projekt kimagasló
módon? Nem sokat.
Remélem egy dolog mindenki számára nyilvánvaló, ezt a makettet a nézők 99 százaléka sosem fogja élőben látni, nem
lesz alkalma róla véleményt alkotni. Mennyire adják vissza ezek a fotók a valós
állapotokat? Sosem tudjuk meg! Nincsenek
részletfotók, nincsenek makro fotók, pedig ezek alapján lehet igazából felmérni
egy makett részletességét. .
Nem igazán érzem azt, hogy a szerző nagyon
odatette volna magát, és őszintén szólva, ez a minőség erre a méretarányra (1/35) kevésnek tűnik, valószínűleg a szerző maga is tisztában van ezzel, ezért nem
erőltette a jobb/nagyobb fotókat.
Amit látok, elnagyoltnak tűnik, hiányzik a
részletekre való odafigyelés, kontrolált hatások. Úgy érzem, a harcjárműben
megszokott eljárások lettek átültetve egy helikopterre, minden mérlegelés
nélkül. Ugyanaz a sablon, ugyanazok a színek, monoton foltok, identikus klisé.
A weathering nagy pozitívuma viszont, hogy ezúttal a szokásos, mindent beborító
pigment felhő kimaradt a repertoárból.
Az egész prezentációt megmenti a
környezet, a madártávlatból készült képek. Kicsit rá is van húzva photoshoppal
a kontrasztokra, de arra már nem vette senki a fáradságot, hogy a fotó háttéren
maradt karcokat kijavítsa. Teljesen túlzónak és indokolatlannak találom az
ilyen és ehhez hasonló vélemények hangoztatását ezzel a munkával kapcsolatban: "best
weathered models I´ve ever
seen". Ilyen gondolat felmerülési helyét
leginkább egy beszűkülő világban tudom elképzelni, ahol az ember csak az
interneten találkozik a tartalommal, az információ fő forrása a facebook fala,
valamelyik weathering cég reklám feed-je, esetleg a magazin világ cikkei. A
lejek szerint ez a világ elég sokunk napi realitásává vált ...
Mikor az ehhez hasonló prezentációkkal
találkozom, menthetetlenül előjön egy gondolat, amelyben maga a makett csak
egyfajta nem kívánt mellékterméke a cikkgyártási és a termék népszerűsítési
folyamatának.
Ez a munka valószínűleg nem a
helikopter/repülő makettezés határait hivatott tágítani. Lehet, hogy igazából csak
egy kicsit elkésett termék reklám, amit nagy sietséggel be szeretett volna
fejezni a szerző. A sors iróniája, hogy mire befejezte a munkát, a megrendelő
cég felmondta vele a szerződést. Egy elkerülhetetlen párhuzam körvonalazódik
televíziózásból jól ismert szappan opera jelenséggel, ahol a néző számára
értékként megjelenő műsor a megrendelő és a TV számára igazából csak a reklám
közti helyet kitöltő érdektelen tartalom, amit iparszerűen le kell gyártani.
Viszont érdemes azt is megnéznünk, hogy a
többiek mit alkottak! Az idei év például gazdag volt a jobbnál jobb repülő
makettekben, harcjárműves kollégák is alkottak a témában, lehet nem írta róluk senki
hogy a legjobbak, de mégis, valahogy magasabb minőséget tudok hozzájuk
társítani:
Fabio Marini munkája, látható volt Móváron is. Korántsem tökéletes, de látszik rajta, hogy némi figyelmet is szentelt a
témára, nincsen rozsda, meg egyéb harcjárműves klisé, és a Mi-4-es gyakorlatilag csak
egy dioráma elem:
Nem roncs, de egy nagyon jó munka, szintén
harcjárműves makettező, kifinomultság, kontroll és esztétikum. Minden a helyén
van, ez a srác (Hugo Luyten) tudja, mit csinál, elejétől a végéig.
Egy vérbeli repülős, Lorenzo Borgesa munkája,
szinte valószínűtlenül tiszta, de mégis megvan a saját maga kis realitása és esztétikuma.
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlés