2013. július 4., csütörtök

Publikátor - Mike Rinaldi interjú

Mike Rinaldi sokak által ismert nem csak kiváló hajlakkos technikájáról, de olajos waethering eljárásairól is. A közelmúltban indította útjára TANKART című könyvsorozatát, aminek apropójából ez az interjú is készült vele. A publikátor sorozatba ő is beleillik, ezért gondoltam érdekes lehet magyarul is az írás. Az eredeti itt jelent meg.


Mióta makettezel, és miért kezdted el?

Ahogy sokan közölünk, és is gyerekként kezdtem. Apám sokáig csinálta, de amikor 15 voltam, abbahagytam. Amikor 2003-ban felfedeztem a Missing Lynx-et, akkor kezdtem újra. Azóta is tart.


Mi a kedvenc részed: kutatás, építés, festés?

Nos, mivel a könyvem címe "Painting & Weathering", azt hiszem, maradok ennél :) Mindegyik szeretem valamennyire, csak a görgőcsiszolást, na azt nem, azt utálom.

Milyen más makettezők munkáit figyeled?

Na, ez jó kérdés. Igazából, egy csomóét. Ha le kell szűkíteni, azokkal kezdeném, akik közvetlenül hatottak a munkáimra. Phil Stutcinskas és Marijn van Gils mindketten kreatív és technikai zsenik. Mario Eens munkái újradefiniálják, hogyan is dolgozom a festés első szakaszaiban, és az Adam Wilder/Mig kombó, mert olyan sokat dolgoztam a Mig Prod. termékeivel, és az ő munkájuk mindig is inspirált.


Igaz, hogy egy teljes tudással rendelkező makettező vagy, mégis melyik az a terület, ahol úgy érzed, van még hova fejlődnöd?

Fotómaratás. Úgy az összeállítás, mint a türelem a tökéletes forrasztáshoz. De a legnagyobb gyengeségem a figurafestés, és tudom, hogy sok munkát és gyakorlást igényel, mint minden képesség elsajátítása, szóval tényleg rá kell feküdnöm erre.

A hobbi aktuális alakulásában, amit te magad is befolyásolsz, mi az ami a leginkább érdekel?

Milyen könyvem fogadtatása. Úgy érzem, eljutottam egy pontra, ahol már értékelhető dolgot meg tudok osztani, valamit vissza tudok adni a hobbinak. Az érdekel, hogy a következő generáció srácai mit tudnak ezzel kezdeni. Néhány technikában elég messzire jutottam, másokat épp csak elkezdtem használni, de tudom, hogy mindig lesz valaki, aki felkapja őket, és továbbfejleszti. Részemről ez a harckocsi weathering, és hasonlók, de olyan sok lehetőség van még ebben, és más témákban is, egy élet is kevés mindet végigvinni.

Ismert vagy az olajokra alapozott weathering technikáidról. Miért preferálod az olajokat, és hogyan találtál rájuk?

Makettező vagyok, akinek a végeredményre kell koncentrálni, és arra, hogyan éri azt el a tehetségével, a rendelkezésre álló anyagokkal. Szeretem tanulmányozni a fotókat, meglátni, a festék rétegeinek felépítését, és visszabontva kialakítani a megfelelő utat. Alapvetően két tulajdonság vált fontossá, átlátszóság, és kontrolálhatóság. Az olajok magukban hordozzák ezt a két fontos tulajdonságot. Az akrilok egyszerűen túl gyorsan megszáradnak, és az áttetszőséget különösen nagy felületeken nehéz egységesen kezelni velük. Az enamelek sokkal jobbak ezen a téren, de én Kaliforniában nehezen jutok hozzájuk, és ha sikerült is, sosem tudtam a mások által elért eredményt reprodukálni. Az olajokkal minden működik, különösen a határok egybemosása. bele tellett néhány évben, mire átláttam az egészet, de erről szól a tanulóidő. Semmi sem megy elsőre, és néhány év tapasztalat után újra és újra gondolom azt, amit Oil Paint Rendering – OPR alatt értek.


Megjelenő könyveid kapcsán elárulnád, miről szólnak, és miért kezdtél könyvet írni?

A TANKART szériában kihasználom az összegyűlt makettek, és az építésük alatt gyűjtött tapasztalatok leginkább tanító szándékkal való átadásának kombinációját. A könyvek amolyan munkaasztal melletti darabok, ami mélyebb magyarázatot ad egy-egy kihasznált lehetőség, alkalmazott technika használatáról, hol és hogyan, és az okáról, vagyis, hogy miért?
Jó pár cikket írtam a webre, és újságokba is, és a pozitív visszajelzések az eljárásaimról, és arról, ahogyan átadom őket, arra sarkalltak, hogy nagyobb dolgokba is belevágjak. De ezek a médiumok korlátozottak sok szempontból, ezért egy saját könyv kiadása jelentette a legjobb megoldást. Ráadásul több év grafikus dizájner oktatás és munkatapasztalattal megvoltak a legjobb eszközeim ahhoz, hogy mindezt egyedül megalkossam.
Valamennyire jó üzleti érzékre vall részemről, hogy ez lett a következő lépés. Az időzítés jó volt. A világ körülöttünk egyre bonyolultabbá válik, és szükségem volt valami hosszú távú kiszámíthatóságra, a rövidtávú cikkírások mellett. Van még mit mondanom a hogyan és miértekről. Csinálom, amihez értek, és remélem, hogy a srácok értékelik majd a befektetett munkát. A befejezés (festés – a szerk) sötét folt még sokaknak, és remélhetőleg a TANKART képes lesz majd megvilágítani azoknak, akiknek szükségük van rá.


Eddig sok makettező magazinban publikáltál. Várhatunk tőled még cikkeket, vagy teljesen a könyvekre koncentrálsz csak?

Igen, fogok még cikkeket is írni, korlátozott számban. A környezet folyamatosan változik, így nekem is korlátozottak a lehetőségeim ezen a fronton. Okosan kell csinálnom, szóval valószínűleg fogtok még látni makettet tőlem a könyv stílusában, de magazinok lapjain. De olyan sok fotó és leírás, amit készítek, nem fér bele egy cikkbe. Már beszéltem pár szerkesztővel, akikkel hosszú távú kapcsolatom van, és biztosan folytatni fogom az írást. Mindannyian szeretjük a nap végén átolvasni a magazinokat, és végül is ezekkel futottam be, szóval igen, fogok még írni. De a könyv van most a középpontban, és a TANKART még csak a kezdet, olyan sok ötletem van még.


Külső hivatkozások:
http://modelerssocialclub.proboards.com/
http://www.rinaldistudiopress.com/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése