Az utóbbi időben egy érdekes tendenciát lehet megfigyelni a
legújabb diorámák körében. Korábban olyan diorámák álltak példa képen a
makettezők előtt, mint például ez (Marijn van Gils):
A lényeg a felépítés. Megfigyelhető, hogy a szemünket
végigvezeti, elől alacsonyan kezdődik a történet, középen, kicsit hátrébb
látható a fő téma, és végül egy magas hátérrel zárul az egész. Van eleje,
megvan, honnan kell nézni, és ha elölről nézed, egy kompozíciót alkot, egy
egészet. Ez mindennek az alapja, ez után
jön a történet, és csak a végén a megvalósítás.
Először ezen a diorámán akadt meg a szemem. Bernhard Lustig
munkái mindig is egy magas szintet jelentettek, a járművet láttam már korábban,
ezért nagyon kíváncsi voltam erre a diorámára. Először elmerültem a
részletekben. Szép a kidolgozás, de azért vannak egyhangú elemek, amikre több
időt, munkát lehetett volna áldozni. Continentau a kerekeken, stb. Aztán
gondoltam, hol van ennek az eleje? Honnan kell nézni? Akárhogyan forgatom,
valamelyik figura mindig háttal van, vagy takarja a jelenetet a tank, a fal, stb.
Sehonnan sem jó.
Aztán Mosonmagyaróváron is végignéztem a diorámákat, és
hasonló jelenséggel találkoztam. Például ennél az olasz munkánál:
Hol az eleje, honnan nézzem? Sehonnan sem jó.
Kicsit olyan hatása van ezeknek, mint ha box diorámát
néznénk. A box dioráma külön műfaj. Elsősorban figurásokra jellemző, legjobb
példája talán Van Gils másik munkája
De van itt egy magyar díjnyertes is
Igaz itt szerintem nem beszélhetünk klasszikus box
diorámáról. De az elrendezés itt is csak egy irányból ad betekintést, így az
alapelv ugyan az. Kár, hogy fehérre festette a külső borítást, egy fekete
festés kiemelte volna a bent rejlő téli tájat. Érdemes lett volna kidolgozni az
ajtó mögötti folyosót is, pl. résre nyitott ajtóval. Ilyen apróbb box dioráma
elemek megfigyelhetők más harcjárműves alkotásokon is, jellemzően aluljáró,
vagy metro alagút részleteket jelenítenek így meg. Néhány példa.
Szintén Bernhard Lustig, egyik régebbi munkája:
Benedek Dénes diorámája:
Visszatérve az eredeti gondolatmenethez, megváltozni látszik
a diorámák kedvező elrendezéséről alkotott konzervatív elképzelés. Úgy tűnik a
sok részlet, a sok különlegesség most már nagyobb súlyt nyom a latban, és a jól
megtervezett felépítés talán kezd háttérbe szorulni. Illetve az eddig gondolt
felépítés, hiszen a korábban említett furcsa elrendezésű diorámáknak is nagyon
tudatosan eltervezett felépítése van, elmondanak egy történetet, bemutatnak egy
szituációt, kiváltanak érzéseket, és minden pontjukon történik valami,
láthatunk valamit, ami utal valamire. Összességében nagyon is élvezetesek ezek
az alkotások, csak az eddig követett sablont felrúgni látszanak.
Zárva a gondolatsort, egy másik mestermunkát osztanék meg,
szintén a 2013-as Moson Show-ról. Norvég
név, Per Olav Lund, a tőle megszokott látványvilággal, és sokat mondó
történettel. Amiért ide illik, az az elrendezés. Megvan a box diorámákra
jellemző zártság, hiszen csak egy oldalról látunk be, de követi az eddig sémát,
az aszimmetrikus elrendezéssel, kevés a párhuzamos, kevés a merőleges.
Ugyanakkor mégis végigvezeti a szemet a történésen, középpontba helyezve a
kisfiú és a kutyák harcát a kolbászért. Órákig lehetne nézni, mindig újabb és
újabb részleteket talál az ember.
Külső hivatkozások:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése