2024. február 26., hétfő

Fény-árnyék hatások

 „Egy tárgy vagy élőlény méretarányos lekicsinyítése és a valóság illúziójának keltése grafikai módszerek alkalmazásával.”

Vadász István

Ebben az írásban néhány olyan grafikai módszert szeretnék bemutatni, amik megfelelő alkalmazásával igazi kis miniatúrákat alkothatunk nagy gonddal összeépített műanyag kupacainkból.


A fény

A maketteket csak nézzük. Nézni nem más, mint a szemünkkel a tárgyakról visszavert fényt érzékelni. Tehát a fény kulcsfontosságú eleme az élménynek. Mivel makettjeink nagymértékben kicsinyített másai eredeti tárgyaknak, ezért néhány trükköt nem árt bevetnünk, hogy kiemeljük az apró részleteket. Vagy hasonló hatást keltsünk, mint amit az eredeti jármű látványa kelt.


egyetlen szín és többféle technika kombinációja


Osztott felületek - panelek

Egy repülőn és egy tankon is sok panel van. Egymástól eltérő szögben álló lapos felületek. Ezeken mind másképp törik meg a fény, más szögben veri vissza a szemünkbe. Ezért azt a hatást keltik, hogy mindegyik egy önálló entitás, aminek van széle és közepe. És a széle általában sötétebb, míg a közepe világosabb. Ősi, ma is gyakran használt repülős technika a pre és post-shading. Vagyis elő- és utóárnyékolás. A panelek szélét (praktikusan a panel vonalakon végig haladva) sötétebb színnel fújjuk meg, finoman, halványan. Alap szinten ez feketét jelent, kicsit ízlésesebb, ha az alapszín erősen sötétebb változatát hígítjuk. Ugyan így rásegíthetünk a panelek közepének világosításával is. A következő szint, ha mindezt olajfestékekkel, ecsettel érjük el. Itt sok vékony rétegre van szükség, de erről egy másik írásban részletesen lesz szó.


életre kelt panelek

panelezés kombinált technikákkal

Color Modulation

A figurafestés mára már természetessé vált alap tézise a felülről jövő fény elmélete. Leegyszerűsítve: amit felülről a fény elér, az világosabb, ami árnyékban marad, az sötétebb. Egy arcon a toka sötéteb, ahogy a kiugró, fény által elért részek világosabbak, mint az orr, a járomcsont, vagy éppen az ajkak felső pereme. Ezt a hatást járműveken is alkalmazhatjuk. Erről szól a color modulation technikája. Az archív képeket nézegetve azonnal feltűnik, hogy a nap sohasem pontosan a fejünk felett van. Ez hatodikos földrajz anyag, akit érdekel utána nézhet. Mindig valamilyen szögből süt le ránk. Ki kell hát választanunk egy szöget. A legjobb élményt általában a felülről és elölről jövő fény adja. Illetve preferálhatjuk valamelyik oldalt is. Pl.: felülről elölről és ballról. Érdemes mindig azt választani, ahonnan a makettet nézni fogjuk. Ha megvan az irány, akkor szépen panelenként, de legalább is nagyobb részegységenként kell haladni a festéssel. Minden alkalommal körbe maszkolni a festett részt. És a fény irányába világosítani a színt. A "melyik színt mivel világosítsam" egy másik téma. Egyszínű járműveknél adja vissza legjobban a hatást, de pontosan festve 2-3 színű kamuflázs esetén is működik.


Elsőre nagyon idiótán fog kinézni a makettünk. Nagyon fontos, hogy ez csak EGY technika. Rétegekben kell gondolkoznunk, és ez csak az alapszínt követő második réteg. Erre jön még filter, befolyatás, highlight, weathering akár több lépcsőben. A végeredményt viszont nagyon nagyban tudja segíteni egy visszafogottan, átgondoltan alkalmazott color modulation.


Wash = árnyék

A bemosás, befolyatás, wash ugyan azt jelenti. A mélyebben fekvő részeket egy sötétebb színnel befolyatjuk, ezzel elősegítve az árnyék hatást. Alkalmazása elsőre egyszerűnek tűnik, de sok múlik a szín választáson. Én személy szerint a Rembrant olajfestékek közül a Van Dyck Brown színt kedvelem a legjobban. Ez a legtöbb föld színhez megfelelő. Fontos a festék mennyisége. Egy nagyon felhigított befolyatás nem éri el a kívánt hatást. Egy túl sűrű viszont ceruzával rajzolt rajzfilm figurává változtathatja járművünket. A hígításnál válik kézzel foghatóvá a festékünk minősége. Hiszen a megfelelő hígítási aránynál az alacsonyabb minőségű művészolajok pigmentjeikre esnek szét. Ez pedig teljesen hazavágja a munkánkat. Hasonlóan fontos, hogy a mellé ment festéket mossuk vissza tiszta hígítós (épp csak nedves) ecsettel. A befolyatás szép eldolgozása klasszisokat emelhet a végeredményen.

wash és highlight együtt

Highlight = fény

Ahogy a mélyen fekvő részeket sötétítjük a befolyatással, úgy a kiemelkedő részleteket világosíthatjuk a highlighttal. Élfénynek is nevezik, de nem csak éleken használhatjuk. Sokan a szárazecsetelés használják erre. Ez sem rossz megoldás, de nagyon óvatosnak kell lennünk, hogy tényleg csak a kiemelkedő részeken tapadjon meg a festék. Illetve a szárazecsetelés tényleg csak az éleken segít. Vannak apró elemek, pl: csatok, vagy csavarfejek, amik laposak, és az egész felületüket világosabbra kéne festenünk. Ilyenkor jön a hegyesecset, és az alapszín világosított változata.

Kontraszt

A vizuális élményünk alapja a kontraszt. A fenti technikák mind a kontraszt fokozását szolgálják. Azonban vigyázzunk, a mértékletesség kulcsfontosságú. A túl kevés döglötté, a túl sok kontraszt rajzfilm szerűvé teszi a végeredményt.

Kontraszt nem csak a részletekben van. Kontraszt lehet egy jármű színében, és a koszban. Pl.: egy téli meszelt járművön a tavaszi olvadásból származó friss sötét nedves sár. Egy szürke Panzeren, egy NATO 3 szín kamós járművön a sivatagi por. És persze lehet kontraszt a makett, és a talapzata között is. Erről már volt szó a scale effect írásban.


Mértékletesség, ízlés, és nyitottság. Ezek a siker kulcsai. Merjünk nyúlni a fenti technikákhoz, mert - ha nem is elsőre, de némi próbálkozás után - nagyot dobhatnak a végeredményen. Sok sikert a kísérletezéshez!


Képek:

Ilya Yut

Staf Snyers

Easy8 - Schaller Péter

Easy 8 - Gálik Gábor

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése