2024. február 2., péntek

Mirko Bayerl háromszöge, a klasszikus történelmi makettezés alapja

"A háromszög egyensúlyt és harmóniát hoz a makettezésedbe"


Mirko Bayerl a modern makettezés meghatározó alakja. A régebbi generációknak, ill. a történelmi makettezőknek valószínűleg nem kell bemutatni. Saját életművével, makettjeivel, történelmi kutatásaival - és az utóbbi időben rengeteg makettező mögötti háttérmunkával - még mindig valamilyen szinten áthatja a makettezést.

251-ese a háború utolsó hónapjait jeleníti meg

 

Mirko ma már nem tartozik a publikációkban vagy interneten gyakran felbukkanó nevek közé, viszont a 2010-es évek környékén főleg a Canfora kiadványokban fejtette ki aktuális filozófiáját a makettezésről, itt jelent meg több makettje és sok érdekes kutatási eredménye a magyar hadszíntérről is. A Nordic Edge széria és a Panther könyv valószínűleg még most is az igényes makettezés és irodalom szerkesztés jó példái.

 

The Nordic Edge című Canfora kiadványban publikált elmélet illusztrációja, 2007 körül

 

A háromszögbe rendezett filozófiája egy új fejezetet nyitott a makettezésben. Ez nagy ugrást képviselt az akkori sztenderdekhez képest, melyek kommersz vonala talán leginkább a Verlinden féle makettezésben mutatkozott, mint nagyobb, közösséget befolyásolni tudó tényező. Mirko saját munkájával egy új mélységet hozott a háromszög minden sarkába. Történelmi háttér kutatásai nem csak a makettezésnek, de magának a történelem tudománynak is hasznos elemeivé váltak. Konkrét egység, konkrét járműve egy adott hadművelet során - ez merőben eltért az "valahol a keleti fronton" akkori és talán mostani sablon makettezéstől. Építései elmerültek a különféle apró részletek kompromisszum nélküli hozzáadásában. Művészi stílusa a humbrolokból gondosan kikevert és felületi szárazecseteléssel türelmesen összedolgozott alapokra vitt intenzív és precíz kopásokkal, megfolyásokkal nagyon frissnek és reálisnak hatott. Az eredmény fényévekre volt  az akkoriban tömegesen alkalmazott élekre koncentráló világosított szárazecsetelés és intenzív barna festékes befuttatás sablonos makettjeitől.

 

 Nézzük akkor mi is a filozófiájának háttere.

 

Lényegében pár alap pontra bontja le filozófiáját, melyek meghatározzák a gondolatmenetét és együttesen járulnak hozzá az eredményhez. Ezek a következők:

 

Történelem

Mirko Bayerl nem mondható mindennapi figurának a makettezésben, hobby történész, aki a kutatásai nagy részét éppen a magyar hadszíntér eseményeinek feltárására összpontosította. Rengeteg személyes kapcsolata fűződik veteránokhoz és gyakorta végez kutatásokat a csaták helyszínén is. Több történelmi könyv képanyagát egészítette ki impozáns gyűjteményéből. Cikkeit és írásait főleg a Canfora kiadványokban ismerhettük meg, de számos makettező magazin, mint a Pro Modell rendszeres szereplője is. Legutóbbi cikkeit Roger Hurkmans Hungary 44/45 könyvében olvashatjuk egy makettjével együtt. Valószínűleg egy átlagos makettezőtől nem várható el ekkora léptékű befektetés a háttér anyag kutatásba, de az alapok adottak: rengeteg jó és pontos könyv áll rendelkezésre és a publikált képanyag is hatalmas. Milyen hadszíntért jelenítek meg? Milyen körülmények között működött a jármű? Személyzet? Festés, számok, igénybevétel? Esetleg egy érdekes hadműveletből kifejlesztett történet dioráma formájában? Ezeket a kérdéseket részben megválaszolja és behatárolja a kutatás.

Munkái szokásos elemei a figurák, ahol nagy gondot fordít az élethű háborús pózok megjelenítésére és a legénység összhangjára.

Építés

A pontosság és a részletgazdagság egy jó makett alapjait képezhetik. Mirko Bayerl egy másik korszak gyermeke, melyre inkább nem túl pontos, korlátozott típusválaszték és kiegészítők piaca volt a jellemző. Sok a feljavítanivaló és a házi megoldás. Az alapelvek viszont ma is igazak, lehet kissé kevesebb munkával, de némi odafigyeléssel könnyedebben alakíthatunk ki részletgazdag építéseket. Az építés önmagában viszont nem cél, a fókuszban mindig a kész makett szempontjából vizsgált hasznosság. 

Stummeljén megfigyelhetőek a következetesen kigondolt részletek. A málha, sárvédők, sérült tárolók

 

Realizmus

Bizonyos szempontból a történelmi háttér függvénye, de itt főleg a típus korrekt megjelenítése a cél és a hihető, lehetséges részletekkel való munka. Milyen specifikus részletei voltak egy 45 elején hadrendbe állított Panzer IV J-nek? Milyen festése volt? Milyen kiegészítőket használt a személyzet? Hová rakta ezeket, hogyan használták őket? Milyen lehetséges sérülések voltak a tankon. Ilyen jellegű kérdések megválaszolása a maketten tovább fokozhatja az korhű megjelenítést.  

Első ránézésre nem tűnik fel, de maga a harcjármű festése, sarazása és a felvitt álca gondosan összhangban van az egész környezettel
 

Művészi stílus

Ez az elmélet legérdekesebb pontja. Mirkot a történelmi makettezés nagymesterének tartják az irányzat rajongói, de a művészi stílus általában kimarad a gondolatmenetből és sok esetben inkább a képzelt ellenpólus, a termék központú, weathering és spanyoliskola nem kívánatos  sajátosságának tekintik, aminek nincs helye a történelmi „térfélen “. Mirko makettjeinek tanulmányozása azonban tényleg sok művészi elemet enged felfedezni. Ilyenek az élekre koncentrált, mindenhol jelen lévő fekete kopások, teljesen kifakított felületek, a legtöbb felületi részletből kiinduló megfolyások - inkább praktikus stílus elemek ezek, amik érdekesebbé teszik a makett megjelenését, mintsem a realizmusra való abszolút törekvés.

Legendás Tiger B-je, a kitűnő minta rekonstrukció mellett érdemes megfigyelni a minden részletből kiinduló megfolyásokat, mint stílus elem. Meghatározó korai makett inspirációja Japánból jön - Makoto Takaishi által kifejlesztett technikák inspirálják és igyekszik ezeket tökéletesíteni.

A 2010-es évek végén úgy tűnt ez az irány képes majd fentről - ami az akkori verseny és publikáció világ volt jobbára - lefelé átszivárogni a makettezésbe, és egyre több ilyen jellegű munka lesz tapasztalható a fősodorban is. Sokan megpróbálták tovább tágítani a háromszög egyes részeit, sokszor ugyan elhanyagolva, vagy teljesen mellőzve a másik ágait, de úgy tűnt ezek a pontok valamennyire egy biztos szempontrendszert alkotnak, mint magunknak a makettezőknek és esetleg a maketteket értékelő szakmai vagy laikusabb közönségnek is. Az átlag makettező mintája adott, célja felfejlődni ezeken az ágakon.


Íme a makettezés elmélete örök időkre! Hátradőlhetünk? Korántsem...  

 

Ezt az irányt azonban a következő évek folyamatai inkább a háttérbe szorították. Pár ember aki ebben a hobbiban pénzt is látott, úgy gondolta - egyébként helyesen - hogy ez a szint nem elérhető nagy tömegek számára, és az akkori egyéni technikai, újságcikkes modellt egy termékek köré épített modellel realisztikusabb lenne helyettesíteni, ahol a cikkíró nem az egyéni utazását, esetleg felismeréseit, technikáját tolmácsolja, hanem egy felépített lépésről lépésre fotózott termékbemutatót tart. Ezt elősegítette az internet és a facebook elterjedése az okostelefonokkal együtt. Egy ilyen termék/technikás, mindenki számára könnyen elérhető, szerkesztés nélküli, radikálisan demokratizált térben igazából a háromszög részei csak nagyon kevés makettnél fedezhetőek fel. Eleve a technikai szint elérése nagy kihívás, de igazából az ág történelmi része már inkább ritkaság, az irány inkább a festés. 

 

Sd. Kfz. 250/9: a makettezés skandináv iskolájának mintapéldánya

Ezt a szintű makettezést valószínűleg komolyabb háttér nélkül nem is lehet igazán értékelni, de a lehetőség adott minden makettező számára. Érdemes mélyebbre ásni, beletenni az extra munkát, mivel a  végeredmény magáért beszél.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése