2024. szeptember 27., péntek

Joaquin Garcia Gazquez - spanyol iskola

 
"...figyelj az iskolában"
nagymamám tanácsa
 
 
A mai írásunkban igyekszünk bemutatni a makettezés egyik meghatározó irányzatát Joaquin Garcia Gazquez munkáin keresztül. Ez az irányzat pedig a "spanyol iskola".

 Gazquez mozgalmas vignettája: szovjet propaganda poszterek világából merít ihletet, de az összeeső katona azonnal visszarántja a nézőt a háború brutalitásába . Mirage kitt, műanyag figurák új műgyanta fejekkel. 2008

Az iskolát leginkább a felületi kivitelezésben történt innovációk határozták meg, melyek egy része eleve spanyol földhöz köthető, illetve ezen alkotók építettek be már létező megoldásokat technikai eszköztárukba és a  rendszeres megvalósítás jellegzetes elemekké tette ezen megoldásokat.
 

Spanyol iskola főbb jellemzői:

  • telített színek
  • intenzív kontrasztok, különböző kontraszt játékok a felületen
  • széles festéstechnikai eszköztár (filterek, befuttatás, moduláció, hajlakk és egyéb reduktív technikák)
  • művészolaj festékek és pigmentek használata
  • művészeti elemek, kompozíciós megoldások, túlzás beépítése a munkába
  • más makettező ágak, vagy művészeti ágak megoldásainak kölcsönzése. (felülről jövő fény elve figurákból pl., vagy harcjárműves technikák alkalmazása repülőgépeken)
A spanyol iskola technikai megoldásait később igyekeztek tömegesen, egyszerűen használható termékekbe csomagolni. A kettőt érdemes különválasztani, sem a stílus sem az iskola nem termék, nem cég. 

Joaquin Garcia Gazquez

Foglalkozását tekintve építészmérnök, földmérő volt egy banknál. Családos, egy fiú édesapja. Első emlékei papírmakettekről és fából készített repülőkről és harckocsikról vannak,  ezt követően az akkor népszerű 1/72-es méretarányt kezdte építeni és festeni is. Főiskolai tanulmányai befejezése után kezdett újra komolyabban foglalkozni a makettezéssel. Ezúttal már komolyabb eszközökkel mint a szórópisztoly és kompresszor és szakirodalom. Fő érdeklődési köre a harcjárművek és a figurák, de néha más irányzatokba is kirándul.
 
Saját bevallása szerint inkább a festést kedveli, az építésre inkább úgy tekint mint a festési felület előkészítésére. Célja a valóság ábrázolása, építéseit a lehető legtöbb fénykép tanulmányozása után kezdi meg. Az kiválasztott jármű üzemeltetési körülményeit igyekszik megérteni és azokat a technikáival megjeleníteni, elkapni a hangulatot, egy eseményt és ezt átadni a maketten keresztül a nézőnek. Ebben a figurákat nélkülözhetetlen elemnek tekinti. 2023 óta nyugdíjas, és nagy étvággyal veti bele magát az előtte álló újabb makettekbe.

Jagdpanzer 38(t) Hetzer


Verseny korszak:

Sok kortársához hasonlóan ő is a 2000-es évek elején kerül bele a verseny makettezés világába. Központi elem a már számtalanszor említett Euromilitaire, ahol a legújabb technikákat és megoldásokat igyekeznek felvonultani a versenyzők. Később a spanyolországi "Torrent" is fontos rendezvénnyé növi ki magát, a mezőny szinte állandó résztvevője. Megjelenése más külföldi rendezvényeken inkább sporadikus jellegű. Ázott felületet próbál reprodukálni egy T55-ösön, ez évtizedekig egy nagyon jól sikerült ritka speciális megoldású járműnek számít majd, mielőtt mindent ellep a csomagolt wet efect termék és reklámja. Emlékezetes munkái leginkább harcjárművek vignettákban illetve diorámákban. A kor akkori "forradalmi" irodalmában, az Xtreme modellingben írja le részletesen a megoldásait. Később több spanyol és nemzetközi kiadványban szerepel, önálló könyveket ír különböző témákban.


T-55 az esőben, talán ezzel a munkával robban be a versenyvilágba és a köztudatba. Forradalmi technikai megoldása fényes lakkra és az alapnál sötétebb festék keverékét használja a vizes felület bemutatására 2003.

 

 Aktuális munkái sokszor komoly kifinomultságról tanúskodnak főleg a téli festések terén. 2023


 Tamiya 1/48-as T34/85 vignetta. 2024
 
 
A mester eszköztára - inkább holland mint spanyol: Rembrandt a legjobb olajfestékek egyike. A hosszú évekig minőségüket megőrző termékek a makettező rutinjával párosítva hozzák az eredményeket. Az előre bekevert varázstermékek nem az ő fiókjában lapulnak...

 

Figurák:

Gazquez korai munkái is már arról tanúskodnak, hogy a makettezése szerves részeként képzeli el a figurákat. Kisebb-nagyobb átalakítások, fej cserék, esetleg faragóval történő közvetlen együttműködéssel mindig igyekszik a jelenetbe természetesen beágyazni az emberi tényezőt is.

 Berlin 1945, közvetlenül a háború után. 2011


A kiváló pózok és vonalvezetés segítenek egy meglepően egyszerű  de hangulatos jelenet bemutatásában az orosz hadjárat első évéből. 2018


Spanyol iskola a témaválasztás és kivitelezés szintjén is: nagy kontrasztok, telt színek, de az összhatás hihető marad.

A repülőmakettező:

Számos más kollégájához hasonlóan a repülő makettezésbe is belekóstol. Sosem lesz itt specialista, de a megvalósított munkák hoznak azért egy megfelelő szintet.


Repülő diorámája 2010-ből



Salamon-szigeteki Zéróján a harcjárműves festési felfogás brutálisabb megoldásaival dolgozik a felületen. 2011

Diorámák:

Makettezése valószínűleg a diorámáiban csúcsosodik ki, ahol különböző méretű és elrendezésű kompozíciókkal kísérletezik. A mai történet központú nyugati dioráma elmélettel ellentétben, nála valószínűleg nagyobb hangsúlyt kapnak maguk az elemek, ezek elrendezése és összjátékuk.  Elrendezési logikája sokszor egy az aranymetszés szabályai szerint átlókkal felosztott alappal kezdődik.
Itt a metszéspontok által kialakított helyeket igyekszik kulcs fókuszpontokká alakítani, stratégiai elemek elhelyezésével mint egy figura, jármű vagy egy érdekes épület, oszlop.


Legendás Rommel/DAK diorámája 2009-ből

 
Tapasztalatait, elméletét és a technikai megvalósítását a "Vignetták" kiadványban foglalja össze. Egy nagyon jól szerkesztett minőségi kiadvány, ami a ma már nem annyira szexi Euromodelismo/Accion Press kiadónál még mindig kapható. Érdekes módon Marijn Van Gils a saját könyvében Gazquez rendezési megoldásait említésre méltónak sem tartja. A főszereplő egy magyar vignetta, a típus ismerői valószínűleg sok javítást hiányolnának a Toldin és az alap zöld sem lenne mindenki ízlése szerint, de Gazquez által bemutatott kontrasztjáték egy monoton zöld felületen a pigmentek száraz és az olajfoltok nedves kombinálásával inspiráló lehet sokak számára. 

 
Acción Press/Euromodelismo kiadónál megjelentetett munkája
 
 
 A kiadvány kitér a kis kompozíciók legtöbb problémájára, tervezés, történek, járművek, figurák, táj, épületek

A mentor: Almeria modelismo - Clinic modelista

Gazquez sok kortársával ellentétben mindvégig elsősorban makettező maradt. Saját maga nem kezdett egy nagy volumenű termékbizniszbe. Megírta a kis cikkeket, könyveket ide is oda is, kipróbált pár terméket, de úgy tűnik nem igazán sikerült egyik cégnek sem tartósan "leigazolni", ami valószínűleg hosszú távon a legjobb megoldás volt mindenkinek. Gazquez inkább egy erősen autonóm személyiség, élete a makettezés és nem feltétlen akarja a hobbiját alávetni a céges logikának, vagy akár a vásárlók, rajongók "igényeinek". Ahogy sok emberből, mint pl. Migből inkább celeb lett, úgy váltak a követőkből rajongók, de ugyanúgy egy nagy tábort inkább elidegenített a termékmarketinggé silányult megjelenése.
 
Az évtizedek során - munka mellett - felduzzasztott portfóliója egy nagyon termékeny és tehetséges makettezőről árulkodik. Valószínűleg hazájában is nagy tiszteletnek örvend, ennek bizonyítéka talán a szülővárosi egyetemi campusán szervezett Almeria modelismo - Clinic modelista workshop rendezvénysorozat.
 
Kissé meglepő, hogy a mai világban még akadnak ilyen kezdeményezések, illetve hogy ennyi embert képesek egyszerre megszólítani. A workshop egy össz makettezési rendezvény, ahol 20 mentor, egyenként 5 tanulót felügyel a fő szakágakban: repülő, harcjármű, történelmi figura, fantasy figura, kompozíciók. A foglalkozások elég szabadosan zajlanak, sokan oda hozzák az aktuálisan készülő munkát és közösen igyekeznek megtalálni az utat a legjobb végeredményhez. A gyerekeknek külön rész áll rendelkezésre.
 


 A workshop közönsége, de talán inkább közössége
 
 
 Andrés Bernal 1/48as munkája a spanyol iskola egyértelmű jegyeivel

 
 
Carlos Alba López - Notjustpanzer youtube csatornája erősen Nightshift formátumára hasonlít és hozza az iskola szellemiségét

Mit érdemes tanulni:

  • hosszútávfutás - az élet sokszor hosszú, sok mindenre jut idő és az évek alatt jelentős rutin gyülemlik fel
  • különböző ágak kiegészítik egymást - sok, már megtanult eljárást alkalmazhatunk más ágakban is, illetve ihletet meríthetünk belőlük
  • közösség - a valós, offline közösségeknek lehet jelentős megtartó és fejlesztő ereje

Mire kell figyelni:

  • a termék nem iskola, nem stílus, de nem is technika - a "spanyol iskola" sok eleme a makettező fősodorban elfogadott, de jelenleg a többség igazából spanyol cégek kommersz vonalával találkozik, ahol a lényeg a termék promóció és eladás, nem az eredmény. Maga a termék amivel elérjük a hatásokat igazából az egyenlet legkönnyebben cserélhető és helyettesíthető része.
  • a makettezésnek különböző formái léteznek, más stílusban, technikákkal a "spanyol iskola" népszerűsége és általános elterjedése ellenére nem egyedüli megközelítése és megoldása a makettezésnek, sőt, a céges bevált "nyerő receptek" vonaláról jobb minden komolyabb makettezőnek leválnia.

2 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon köszönöm. Az ilyen cikkek, bejegyzések nagyon hiányoznak és hiányoztak nekem régebben is. Remélem, más hasonló iskolákkal még folytatod a sort. Talán egy másik cikkedben említetted a Verlinden-féle megközelítést, az is nagyon érdekelne.

    VálaszTörlés