2024. március 22., péntek

Michael Rinaldi: a portlandi remete és a hiteles felület keresése

 "Mennyi filozófia fér bele egy kopásba?... Sok"
saját tapasztalat


I. Eredet: Michael Rinaldi formatervező, amerikai versenymakettező és cikkíró

Michael Rinaldi a hetvenes évek közepén született Los Angelesben. A középiskolai tanulmányai után a hadsereg utász alakulatánál teljesített szolgálatot, majd némi útkeresés után 2008 körül autóipari tervezésből diplomázott 35 évesen. Sokszor említi régi tanárai szigorát, akik a General Motors tervező mérnökei közül kerültek ki. A 2008 utáni a gazdasági válság az amerikai autóipar erős leépülését hozza magával, ezért a dizájnban szerzett tapasztalatait más iparágban próbálja kamatoztatni.

Kezdetben a magazinok számára készít cikkeket, rengeteget. A 2010-es években még elérhető saját web oldalán katalógus szinten bemutatja a legtöbb munkáját, de az RSP felfutásával ezeket a platformokat teljesen megszünteti. Úgy dönt részt vesz az akkori meghatározó Európai versenyen, az Euromilitaire-n. Kezdetben kissé langyos a fogadtatása, úgy gondolja a mezőny elején a helye - kevés neki az ezüst érem - és ezt igyekszik is bizonyítani is. A zsűri és meghatározó makettezők tanácsait figyelembe véve alakítja a technikáját és kivitelezéseit. Gyakorlatilag kísérletezik mindennel amit akkoriban kitaláltak, főképp a klasszikus spanyol iskola, a finom belga olajozás, a Phil Stutcinskas által behozott hajlakk technikák által meghatározott területen igyekszik kialakítani saját stílusát. 

Megoldásaiban keresi a komplex felületek méretarányosan hiteles és egyben látványos megjelenítését, kulcsfontosságúak számára a különböző miniatűr kopások és hatások. Valószínűleg egész pályafutása során ez marad a fő szempont.


 Ezekből az időkből egyik meghatározó munkája a képen látható szürke Tigris - verseny után lényegesen átdolgozva került be a Tankart kiadványba. Kisebb sokkot okozott természetes de egyben brutális megjelenésével, csakúgy mint maga az eredeti Dragon kitt, ami egy új korszakot jelentett makett gyártás terén.



A korszak érdekes mementója  az E 100 Ausf.B (saját tervezésű és építésű Rinaldi toronnyal, 2000-es évek eleje) amit lemásol a Trumpeter és kiadja fröccsöntött változatban. A makett jól szemlélteti Rinaldi nagyon korai stílusát és a kínai cégek sokszor féktelen másolását, melyek áldozatai főleg az akkori gyanta kitt gyártók voltak.


1/48-as Pakwagen: a hajlakk technikák bemutatója, az egyik utolsó olyan makett ami még más publikációkban is megjelenik.

ORP, hajlakk és egyéb reduktív technikák

Az európai útjain megfigyelt megoldásokból és elsajátított technikákból próbál az évek során egy saját maga számára működő rendszert kifejleszteni. A spanyol iskolából megmaradnak a pigmentek, és különböző kontrollált felhasználásuk. A modulált festést mint olyant pár kísérlet után inkább elveti, inkább olaj festékekkel igyekszik hangsúlyossá tenni bizonyos felületi elemeket. Fontosabb számára, hogy a makett makró fotókon, vagy közelről szemlélve hozza az apró részletek gazdagságát. Pár szponzorált termékbemutató után mindig visszatér a bevált olaj tubusaihoz. Az itt leszűrt tapasztalatait ORP, oil paint rendering néven igyekszik népszerűsíteni. Még ma is ingyenesen elérhető cikke hasznos megoldás minden tanulni vágyónak.


http://www.missing-lynx.com/articles/other/oilpaintrenderingmr_1.html


Reduktív technikák: olyan megoldások, ahol a hatások több, egymásra vitt felület fokozatos eltüntetésével alakulnak ki, tehát például a kopások nem ráfestve vannak egy alap színre, hanem először a kopás alap színe van felvéve a felületre, azután egy második, eltérő színű réteg, és ez a réteg van visszaszedve, hogy megjelenhessen az alatta lévő réteg színe. Ma már mindenki számára jól ismert hajlakk, vagy koptató folyadékos technika, de ezek korántsem az egyetlen megoldások. Könyveiben és videóiban részletesen kifejti, hogyan lehet hígítóba mártott ecsettel óvatosan visszaszedni bizonyos festékeket, vagy akár finom csiszolópapírral is. A technika valószínűleg csak a részlet, az eredmény a fontos, és az sok esetben nagyon meggyőző tud lenni. Megfelelő rutin és pontosság után egyesítik a véletlenszerű és a szabad kézzel elérhetetlen méretű felületi kopásmintákat.

 

Ezzel a hígítóval csak haladóknak...

 

II. RSP Rinaldi Studio Press, Tankart az európai makettezés időkapszulája

Mike úgy gondolja saját vállalkozást indít, mivel a magazinok és egyéb munkák valószínűleg eleve egy elég kegyetlen munkatempót és egy egyre szűkülő, technikai demonstrációk helyett inkább termékbemutatókká változó környezetet hoztak magukkal, mindezt persze megélhetést nem igazán biztosító összegekért. A versenyeken díjakat nyert makettjeit is mindig igyekezett értékesíteni, ami sokszor betekintést nyert az akkori árszintbe. Volt hogy ebay-en 600 USD körüli összegért nem tudott eladni egy Euromilitaire érmes munkát. A piacra, vagy az akkori verseny mezőnyt előszeretettel felvásárló Roberto Aguilera-ra nem lehetett mint biztos megélhetés gondolni, lépni kellett.


Egyik makettje a Mexikóvárosi Aguilera gyűjteményben a gyűjtő által hozzáadott figurákkal

Miután a "Rinaldi" egy jól csengő névvé vált az iparban, eljött az idő hogy saját lábra állítson egy céget, egy kiadót, egy egyszemélyes márkát. Alap pillérrei a jó renoméja, versenyek és kiadók világában szerzett kapcsolatai, iskolai és az addig megszerzett cikkírói rutin. Tartalma az addig elsajátított eljárások és tovább fejlesztett módosításaik részletes bemutatása, bővebb terjedelemben mint egy magazin cikk, sokszor termékektől függetlenül, inkább a lényegre koncentrálva. A lényegre törést kompenzálja a rengeteg saját filozófiai elem, ami sokszor inkább feleslegesen hosszú és fárasztó ismétlődő szövegnek hat. Sok esetben régebbi makettek kerültek be a kiadványba. Az indulás néha döcögősre sikeredik. Nem túl jó minőségű a képanyag, elírás és egyéb hibák tarkítják. A Tankart 2 első szerkesztése kifejezetten csalódás, régi makettek, borzalmas képek. Ezek a kiadványok viszont rengeteg szerkesztésen esnek át, és a tartalmuk némileg módosul.


 Egy dobozból épített 1/48-as Hetzer valamelyik Tankart könyvből, verseny és egyéb nyomás nélkül. A jó ízlés, a rutin a színek kiválasztásánál és kontrasztok kivitelezésénél észrevehető 


A kiadványok évtizedes piaci jelenlétükkel egy lexikon szerű hozzáférést biztosítanak kulcs technikákhoz a nagyközönség számára is - ez a magazinok és videók képlékeny világában is megfelelő iránytű még mindig, ezért is lehet 10-20 éves anyagot a piacon tartani. Rinaldi nem csak az európai technikákat hozza ki könyv formájában, de sok esetben európai társ szerzők is bemutatják tudásukat. Ilyen értékes festési cikkek közé tartozik Mario Eens szürke Char B- je is, ami az olaj és festés kezelés abszolút precizitásának a kiváló bemutatója.


Lester Plaskitt Drillingje a kevés figurát is tartalmazó cikkek egyike. Marijn Van Gils és Radech Pituch figurás vendég írásai az új kiadásokból eltűntek.


III. Rinaldi 3.0 - a digitális tartalomkészítő

A közösségi média és a videó formátum egyre erőteljesebb fejlődésére és befolyása felvet pár nem túl kellemes kérdést a nyomtatott formátumban utazóknak: mennyire erős a tartalmam és milyen rá az igény? Úgy tűnik Mike kicsit késve, de valamilyen szinten igyekszik felszállni erre a vonatra egy hibrid megoldással. Erősebb online jelenlét ami főleg a könyvei népszerűsítése céljából indul, de hamarosan a szokásos Patreon és a legújabb könyvében valamiféle QR kódos Youtube videó megoldások is szerepelnek. Rendszeresen megosztott videói azonban nem azok a Nightshift féle könnyen emészthető előrágott kis rövidfilmek. 3 órás livestream, hallgatói kérdésekkel, több témában, rövidebb élő bemutatókkal. Kérdés kinek emészthető ez? Egyáltalán Rinaldi hosszú filozofikus elbeszélései mennyire érthetőek a lassan inkább Tik-Tokon szocializálódó társadalmunknak? Mindenképp kell hozzá türelem és bizonyos érettség. Idővel a tartalmak tematikusan megjelennek rövidebb videók formájában, kellemes zenével, ilyen példáuls a téli Stug festése.

Rinaldi különutas, egyszemélyes stratégiájának nem igazán van jelenleg keresztmetszete a két nagy weathering termék és tartalomgyártóval. A Kingart, Lifecolor, Mission Models mellett kénytelen kínai olcsó retus pisztolyokat promotálni, ami kissé talán vicces is néha.


 

 Különböző tartalmak keresik a felvevőpiacukat, Gundam, Scifi, civil, vasutas
 
Az egyszemélyes cégek élete nem fenékig tejfel, sőt... Mike példáján láthatjuk igazán mennyire nehéz hobbi, szenvedély és munka között egyensúlyozni. Fenntarthatóan üzemeltetni egy céget, megújulni és minőséget letenni az asztalra, újra és újra. A temérdek késés a könyvek szállítása körül, a világ különböző pontjaira rosszul kiszervezett nyomtatás, egy kis bérlakás és állandóan limitált költségvetés az utazásokra árulkodik egy újabb makettezésen keresztüli "meggazdagodásról".
 

.

 A formatervezői háttér és látványra kihelyezett hangsúly áthatja a márka termékeit. "Te vagy az egyetlen LIKE ami számít" - Rinaldi valószínűleg érzékeli az online terek problémáit, Facebook jelenléte megszűnt, igyekszik a saját maga által teljesen kontrollálható felületeket kialakítani

 

MMP, SMC, Brummbär: Mission Models és Rinaldi az ideális párosítás? 

Mike 2010-es évek végére teljesen átváltott az amerikai Createx átlal gyártott Mission Models, makettezőknek kifejlesztett víz bázisú festék márkára. A márka tulajdonosával jó barátságot ápoló Rinaldi indoklása főleg egészségügyi okok, kisebb toxicitás az egyre népszerűbbé váló lacquer bázisú festékekkel szemben, kiváló koptathatóság - a festéket gyakorlatilag vizes ecsettel is vissza lehet szedni teljes száradás után is. Ez papíron ideális jelölté teszi a márkát egy újabb kör reduktív kísérletre, innovációra. Finomabb és diffúzabb kopások mint a Tamiya párosítása hajlakkal, különböző, víz fröcskölésével elért hatások. Ezt a legújabb technikai lépés Rinaldi számára amit 2023-ban az SMC-n bemutatott Brummbären demonstrált. A makett sajnos a zsűri vitrin egy sötét részében kapott csak helyet, pár ritka és jobb fotón tanulmányozhatjuk csak jelenleg. (A rendezvény utáni történtekkel az előző cikkben foglalkoztunk.) A makett jobbára nélkülözi a spanyol iskola általános mélyedések befuttatása - kiálló elemek kiemelési rutinját, és sok esetben a mélyedésekbe jut a világos téli álcafestés maradéka, az élekre pedig kopás. Van akinek bejön, van akinek nem. Viszont megmutatkoznak rajta Rinaldi hiányosságai, a relatíve egyszerű építési megoldások, és a történelmi kutatás hiányosságai. Tényleg létezett ez a jármű ilyen formában, ezzel a festéssel alap sárgán alapozó vörös részekkel? Valószínűleg nem, ahogy nem túl logikus IS-2 futómű darabokat sem felhelyezni egy ilyen járműre, mivel páncélozott célok ellen teljesen alkalmatlan volt. Azt hiszem nem is ez a lényeg jelen esetben, az előnye inkább a festés területén kivitelezett megoldások kifejlesztése, ott talán mutat valami újat. Részletek a hamarosan megjelenő könyvében, aminek az Indiába való nyomdai kiszervezése újabb rossz pont az amúgy is sok késedelemmel küszködő RSP-nek. 
 

Mit érdemes tanulni:

  • méretarányos hatás, apró és finom megoldások - ez valamilyen szinten minden méretarányos makettezés lényege és kihívása.
  • realizmus és a látvány közti kényes egyensúly - látványosnak ígérkező eredeti minták keresése és méretarányos megvalósítása. Mike megoldásait rengeteg eredeti fotó tanulmányozása előzi meg.
  • kísérletezés, adaptáció - új megoldások, konkrét makettre szabott eljárások keresése és kivitelezése.

Mire kell figyelni:

  • a festés nem minden - a festés kulcs, de fontos a kontextus is, a történelmi háttér és az építési megoldások.
  • nem minden problémára használható ugyanaz a megoldás - nem minden oldható meg effektíven, vagy egyáltalán egy bizonyos festék típussal, technikával, eljárásokkal. Ez látszik Rinaldi repülő olajozási próbálkozásain, matricák kerülésén
  • kezdők számára nehezen átültethető megoldások - Rinaldi megoldásai a rutinos, precíziós makettezés kategória, elméletben a hajlakk kialakítja a maga kis kopásait automatikusan, de a valóság más. A véletlenszerűséghez sokszor még nagyobb kontroll kell, mivel csak egy lehetőség adatik a kivitelezésre.
  • a függetlenség drága - az állandó kísérletezés, új anyagok, eljárások, nem fősodrú makettezés néha sokba kerül és a nap végén nem biztos hogy lesz aki tudja ezeket értelmezni, vagy értékelni.


További tartalom:
Obuch László Mosonshow videója a bemutatókról, 2017:
https://www.youtube.com/watch?v=FlntGqRgcBU&t=4467s

Rinaldi Studio Press hivatalos oldalak
https://www.youtube.com/@rs.p
https://www.instagram.com/rinaldistudio/
https://www.rinaldistudiopress.com/




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése