2013. május 27., hétfő

Mennyit fejlődött a makettezés? Sokat és semmit...

Nem rég beszélgettem egy barátommal arról, hogy az elmúlt években mennyit fejlődött a makettezés. Nos, arra jutottunk, hogy nagyon sokat, illetve bizonyos értelemben semmit. Hogyan is van ez?

Érdekes megfigyelni mondjuk az elmúlt 6-7 évet. Mi változott? Ott van például a reneszánszát élő 1/48-as méretarány a harcjárműveknél. Csupán a méret (újra)megjelenése (és Luciano Rodrigez lelkes munkája a Missing-Lynx-en) kitermelt jó pár színvonalas munkát, és jó pár olyan nevet, aki standard magas színvonalat tud nyújtani, ha úgy tetszik „publikátort”.

Pat Johnston

Érdekes elgondolás Jose Luiz Lopez Ruiz fekete-fehér technikája, ahogy ő hívja, Valójában egy pre-shading, illetve ennek inverze fehérrel. Hogy mi értelme, azt nem igazán látom, hiszen a megfestett elemeket a szín felvitele után ugyan úgy ki kell festeni…



Ugyanakkor a harcjármű makettezés rákfenéje, a festés, eljárásaiban szinte semmit nem fejlődött. Ez így nem igaz, hiszen az átlag színvonal sokat emelkedett, és egyre több olyan fórumozó, facebook user és versenyjáró van, akik bizony odateszik magukat, de a szakág elitje kb. ugyan az. És ugyan azt nyújtja. 

Jó példa erre Adam Wilder két makettje:
2006

2013

Kis túlzással állítható, hogy a legelső Mig féle FAQ könyv óta nincs technikai újdonság, hiszen Phil Stutcinskas hajlakkos Pz IV-ese is 2006-os BOS volt ez Euro-n.



A repülők terén hasonló a helyzet. Azt mondanám, a csehek verik a világot, bőven, magasan. A saját stílusukkal. Szép tiszta festés, pontos építés, szegecselés, karcolás, detail hegyek. Az ember szeme kiesik egy-két munka láttán, de ezért szeretjük őket. Az utóbbi időben látni azért pár jobban megviselt példányt is. A másik nagy (színvonalban nagy) repülős műhely, a Villalba és Quijano fényjelezte spanyolhon is termel. Diego talán a legnagyobb úttörő, Artic Agressor F-16-osa, és 1/72-es Hellcatje mutat olyan kunsztokat, amik komoly előrelépésnek tekinthetők festés terén. Építésben nem nagyon tudom, hova lehet fejlődni, hiszen új anyagok nincsenek (fa, sztirol, réz, ólom), és agyműtétet a 90-es években is végeztek, szóval szerszámok, és kézügyesség megvan.



2 olyan szegmenset találtunk, ahol lényegi fejlődés érzékelhető, nagy méretben, és általánosságban. Az egyik ilyen a hajósoknál a víz megjelenítése. Ez mondjuk az utóbbi pár évre igaz csak, de egyre több lélegzetelállító víz imitációt látunk. Sok youtube videó is foglalkozik a témával, és kétségtelenül sok különböző alapanyag is megjelent ilyen-olyan termékek formájában.




A másik a sci-fi/ fantasy vonal. 
A fantasy inkább a figura kategóriára korlátozódik, ahol a figurások rákaptak, illetve a fantasy kedvelők megtanultak, festeni. A figurafestésre nem térnék ki, mivel nem nagyon értek hozzá, és nem tudom megítélni, miben, hogyan változott. De sci-fi-ben látni nagyon durva dolgokat. Az egyik vonalon a figurások elkezdtek sci-fi járműveket festeni. Ezekről messziről látszik, hogy figurás festette, de ezek is nagyon szépek. És ott vannak, a kvázi realisztikusan lefestet, weathered makettek. Nyilván a sci-fi térhódítása nagyrészt a wargame terjedésének, illetve az ehhez megjelenő készleteknek köszönhető.




Mindenesetre szerintem jó, és támogatandó dolog. Nem csak azért, mert új színt hoz a makett versenyek felhozatalába, hanem azért is, mert új szemszögből láthatunk dolgokat, más megközelítésből, és ebből mindenki tanulhat, legyen repülős, harcjárműves, figurás, vagy akármilyen.

Külső hivatkozások:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése