Makettező körökben sokszor hallani, hogy "ahogy az eredetin is". Makettezőként az
elsődleges célunk egy valósághű replika készítése valamilyen eszközről. Azonban
sokszor figyelmen kívül hagyjuk, hogy méretarányosan kisebb tárgyakat
készítünk, nem 1:1 replikákat. Ezt hívhatjuk miniatúrának. Viszont ahhoz, hogy
ezek a miniatúrák hasonló hatást keltsenek a szemlélődőben (és a készítőben is),
mint az eredeti jármű látványa, bizony kénytelenek vagyunk néhány trükköt
bevetni. Kicsit túlozni, itt-ott. Ettől nem lesz kevésbé élethű a makettünk.
Sőt, ettől lesz igazán hihető a végeredmény. Ha szolgai módon lemásoljuk azokat
a festékeket és általunk reálisnak vélt időjárási és használati nyomokat, amit az
eredetin, vagy arról készült képen látunk, sajnos a legritkább esetben kapunk
hihető végeredményt. Persze ezt a véleményemet néhány szilárd akaratú és
nagyhangú kolléga egész egyszerűen „öncélú művészkedésnek” hiszi, de végül is
van, aki a lapos földben hisz, meg aki a tündérekben, szóval lelkük rajta.
 |
Saját M8-asom. 1/48 Tamiya. |
Ebben az írásban szeretném nektek lépésről lépésre végig
venni egy átlagos harcjármű festésének a lépéseit. Ez egy olyan recept, ami
nekem bevált. Nem jelenti azt, hogy ha követitek ezeket a lépéseket,
automatikusan díjnyertes munkát raktok le az asztalra. De talán adhat egyfajta
iránymutatás, amit követve gyorsabban juttok el az általatok vágyott végeredményhez. Az első 5 lépés adja az alapokat, a második 5 pedig a weatheringnek enged teret.
1. Alapok
- Az építés végeztével én nem szoktam alapozni. Igazából
nem baj, ha alapoztok, de erről a folyamatról én nem tudok sokat írni. Vannak
alapozó festékek, Surfacer, Primer, stb. Használjátok, amelyik tetszik. Fém alkatrészekre érdemes fém alapozót használni. Annyi
biztos, hogy alapos zsírtalanítás mindenképpen szükséges az építés után. Én ezt
alkohollal szoktam megtenni, egy puha ecset segítségével.
- A kamuflázs színeinek felvitelével kezdődik a
móka. Én akril festékkel (Tamiya vagy Vallejo) szoktam ezt véghez vinni.
Szeretem erősen hígítani a festéket, és sok egymást követő lehelet vékony
rétegben felvinni a színt. Vallejo fújás titka a gyári hígító, és adjunk hozzá
pár csepp Flow Improvert!
- Nem létezik egyszínű jármű. Az optikai trükköket
már itt el kell kezdenünk. Amennyiben csak egy rejtőszín van, pl. zöld, vagy sárga,
akkor a color modulation technikáját szeretem alkalmazni. 2 szín esetén is
kivitelezhető, bár sokkal nehezebb. 3 színnél már inkább a panelezést javaslom.
Itt kombinálhatjuk a technikákat, pl. a foltok közepét világosítva, míg a részegységek/panelek
széleit sötétítve. Erre egy erősen higított nagyon sötét barnás/szürkés ködölés
tökéletes lehet. Itt érdemes még a kiemelkedő részeket ecsettel az alapszín
világosított verziójával lefesteni. Pl. szegecsek, csatok, vagy akár hangsúlyos
élek a periszkópokon, ilyesmi. Ez nem szárazecsetelés, rendesen meg kell
festeni egy hegyes ecsettel. Ezért szeretek Vallejo-val fújni, mert ilyenkor az
ecsettel sokkal könnyebben tudok az alapszín világos változatával rádolgozni.
- Persze az eredeti járműveken senki nem festette
világosabbra a foltok közepét, igen tudom. Meg nem modulálták a színeket. De ez
35-ször, 48-szor, 72-szer kisebb, és nem 5 centiről fogod nézni, mert belevered
az orrodat. Szóval, ha hihető látványt akarunk, akkor ezen segíteni kell egy
kis grafikával. Fontos, hogy itt még túlozzunk a kontraszttal. Érdemes Mig blogján elolvasni a témában készült cikket, és alaposan megnézni a demo makettet is:
 |
Mig Jimenez E-75öse jól mutatja egy modulált alapból mit lehet kihozni. |
2. Lakkozás
- Ugyanis a fényes lakk, amit a matricák miatt
kénytelenek leszünk felfújni, nagyon le fogja tompítani a kontrasztot, és
egységesen sötétíti az összes színt. Matricákat szépen a softer/setter
folyadékokkal, körbevágva/trimmelve felhelyezzük. Majd hagyjuk kiszáradni.
Másnap pedig mehet a matt lakk. Sokan szatén/félfényes lakkot használnak. Én a
matt lakkot jobban szeretem, mett a későbbi weatheringhez számomra könnyebben
kezelhető felületet ad. Lakkozáshoz a Gunze Laquer GX100/114 -et használom. Ha
teljesen kréta matt felület kell, akkor a végén Vallejo akril matt lakkal még
rámehetünk. Ezt azonban az enamel termékek hajlamosak feloldani. Főleg, ha
vastagabb/több rétegben fújtuk fel.
3. Filterek
- Az első olajfestékek, amik felkerülnek a
makettre: a filterek. Minden olajfestéknél fontos, hogy karton papíron 5-10
percig hagyjuk állni. A karton kiszívja belőle a lenolajat, ezzel elkerülhetjük
a későbbi csillogást. Ha ezt nem teszitek meg, és azt látom, hogy csillog a maketten az
olajfesték, kedvem lenne kiszaladni a világból. Hártya vékony, szinte áttetsző
réteg kell, ecsettel felhordva. Fontos a rétegek közötti száradási idő kivárása
(12h min). Itt lehet játszani a színekkel. Szürkének jót tesz a kék, lila.
Zöldekre mehet narancs, okker, és hasonlók. Kerüljük a sötét színeket, mert
hamar besötétíthetjük az egész makettet. 2-3 színt szoktam használni. A cél,
hogy a felület összeérjen. Ez máris tompítja a modulation vagy a panelezés
hatását.
4. Befolyatás
- A befolyatás klasszikus módszer, talán az egyik
első technika volt. A Rembrandt Van Dyck Brown-ja nálam az általánosan bevált
szín erre a feladatra. Hegyes ecset, jól higított festék, türelem. Mindig két
ecsettel dolgozom. Egy tiszta, egy festékes. A tisztával a befuttatni kívánt
részt először átkenem kevés hígítóval. Majd a festékessel befuttatom. Kicsit
megfújom, hogy elpárologjon a felesleges hígító, majd a tisztával, ami éppen
csak nedves, óvatosan visszatörlöm a felesleget. A tiszta ecsetet folyamatosan
tisztítani kell a munka során.
- Na most tartunk ott, hogy gyári új a jármű.
Museum quality, Csilli villi harckocsi. Jöhet a weathering.
 |
Adam Wilder T-34ese befolyatás és filterek után. |
 |
Mig meghajtó görgői befolyatás előtt és után. |
5. Kopások
- Első lépésként a kopásokat szoktam felfesteni.
Vallejo akrilokat használok. Ma már kicsit retro, de ha olyan az alap téma,
amin jól néz ki, én szeretem a kétszínű kopásokat. Az alap elmélet az, hogy
megfestjük a lepattogott festék mélységét. Ezt úgy érjük el, hogy a lepattant
rész peremén megcsillanó fényt az alapszín erősen világosított árnyalatával
festjük meg. Érdemes ezzel kezdeni, és a kopás „belsejét” egy sötétebb barnás
árnyalattal kifesteni (Vallojo Cavalry Brown+Fekete 1:1). Így könnyebb a
világos színből csak annyit meghagyni, hogy hajszál vékonyan látható maradjon.
Többszínű kamó esetén nem szoktam minden színből világosat keverni ehhez. Pl. német
3 színű kamónál csak a sárga világosbab árnyalatát használom mindenhol.
- Az ecsettel festett kopások mellett használhatunk
szivaccsal festettet is. Ez főleg olyan helyeken jön jól, ahol nagy sűrűségben,
de nagyon apró pöttyöket szeretnénk megjeleníteni. Pl. egy fedél szélén. Előtte
tapasztaljuk ki a szivacs működését! Mennyi az elegendő festék? Mi a jó hígítás?
Itt előnyösebb a sűrűbb festék. Inkább több festék maradjon a szivacsban, és ne
nyomjuk rá nagyon. Ki kell tapasztalni.
- Szárazecseteléssel csiszolt hatású kopásokat
festhetünk. Ezt is lehet Vallejo akrillal, de ez eléggé ecset gyilkos. Ezért
én jobban szeretem a Humbrolt, vagy más enamelt erre a feladatra. Finomabb is
a végeredmény, és az ecsetet sem öli meg olyan hamar. Erre a célra beszereztem
a gyakrabban használt alapszínekből enamel verziót. Panzergrau, alapozó vörös, sima
fekete, ha fémig akarnám koptatni. Ezt a fajta kopást sikeresen lehet ötvözni a
szivacsossal. A szélén meghagyni a szivacs nyomát, de a belső részén szárazecseteléssel
eldolgozni az egész felületet.
- Létezik egy másik fajta világos kopás. Sokszor
látni járműveket, hogy a növényzet vékony hosszú világosabb karcokat hagy az
oldalukon. Ez nagyon látványos lehet, figyeljünk, hogy itt nem kíséri sötétebb
kopás.
- A kopásokat megfesthetjük művészolajjal is.
Előnye, hogy sokáig alakítható, tiszta hígítónedves ecsettel tényelgesen hajszál
vékonyra tudjuk „összehúzni” a kopásokat. Hátránya, hogy lassabb. Ki kell várni
a száradást.
.jpg) |
Kopások ecsettel akrillal. |
6. Rainmarks
- Az esőnyomom a következő lépés. Figyeljünk a
jármű környezetére. Több/kevesebb esőnyom lehet. Ezt kizárólag a függőleges
felöleteken alkalmazzuk. Itt lényegében a járműre rakódott port mossa le az
eső, vagy a hajnali páracseppek. Ennek nyomát jelenítjük meg. Fogjuk vissza
magunkat, itt könnyen túlzásba eshetünk. Nem ezzel kell eladni az egész
járművet.
- Népszerű technika ezt a műveletet 3-4 különböző
színű pöttyözéssel, és azok hígítós ecsettel történő elmosásával megjeleníteni.
Itt használhatunk élénkebb színeket is, vagy kimondottan földszíneket. De
törekedjünk a változatosságra. Minimum 2, maximum 4 szín ajánlott.
7. Lefolyások
- A sötét lefolyások a megült sötét kosz kimosódását
imitálják. Ezt szigorúan olyan helyre tegyük, ahol van értelme. Pl. egy szegecs
töve, egy periszkóp sarka, vagy egy csatból indítsuk el.
- Hasonlót készíthetünk kopásokhoz is, de itt ajánlott
más színt használni, kicsit sárgásabb, pirosasabb árnyalatot, hiszen itt
lényegében rozsda kimosódásáról beszélünk. Kerüljük a konkrét rozsda színt,
ezeknek a nyomoknak sötétnek kell lenniük. Van Dyck Brown itt is beválik.
.JPG) |
Rozsdás lefolyások kopásból indítva. Megfigyelhető a különböző technikák (ecset, szivecs szárazecset) kombinációja. |
8. Por/sár
- Ez önmagában megérne egy egész könyvet, ezért én
most csak egy lehetséges megoldást írok le. A futómű mögé nem árt némi textúrát
felvinni. Erre a weathering cégeknek vannak jó termékei. Ezt aztán akrilokkal fújhatjuk.
Itt a szabály, hogy ha porosabb járművet akarunk, a világosabb színekkel kezdjük.
Majd a mélyedésekbe lehet sötétebbel. Ezt még mindig fújva. Itt már a mintázat
lehet függőleges, imitálva a nedvesség lefelé folyását. Ez a száradás iránya
is.
- Ezt a területet is érdemes lesz befolyatni, a
textúrának mélységet adva. Itt se féljünk a sötétebb barnáktól, akár a Sepia is
szóba jöhet. Ha nedvesebb sarat akarunk, több sötéttel dolgozzunk már a
fújásnál. A száradást, vagy épp a nedvesebb részeket enamellel ecsettel is
érdemes kidolgozni, szépen elmosva a foltok széleit. Erre megint csak kiváló
weathering termékek léteznek. Figyeljünk a csillogásra. A wet mud és társait
eleve fényes lakkal keverve árulják, ami sokszor illúzió romboló. Az AK néhány
termékén feltünteti, hogy milyen fényességű a keverék (matt/satin/gloss).
Vásárlás előtt tájékozódjunk a youtube-on.
- A jármű oldalára felvitt por (nem rainmarks) egy
külön fejezet. Itt is érdemes az alapot akrillal megfújni, ködölni. A futómű
felől haladva egyre halványabban. Száradás után enamellel, vagy művészolajjal erősebb
lefolyásokat festhetünk. A technika ugyan az, mint a rainmarks-nál. Itt is
figyeljünk, hogy több színnel dolgozzunk. A poros felületeket utólag ugyan úgy
be kell folyatni. Hiszen az árnyék a poros felületen is megjelenik. Egy hihető
porozás 3-4 különböző színből áll.
- A vízszintes felületeken megülő port én enamelekkel
(Humbrol, Revell) szeretem megjeleníteni. Apróbb részletekben használok
művészolajat is, és weathering termékeket is. A lényeg, hogy szép mattra
száradjon. Ez itt létfontosságú, a por teljesen matt. Vigyázzunk, ez is egy
olyan elem, amiben könnyű túlzásba esni. Ugyanakkor egy kiemelkedő panel (pl.
parancsnoki kupola) tövében elhelyezett ízléses mennyiségű por nagyot dobhat az
élethű megjelenésen. A motorháztetőn porba kicseppent olaj szintén életet vihet
a makettbe.
 |
Por egy Type79 köténylemezein. |
9. Apró részletek
- A kipufogó esetén jól nézzük meg az eredti jármű
jellemzőit. A kipufogó általában extrém hőnek van kitéve, ami miatt gyorsan
lepattog róla a festék, és hamarabb rozsdásodik. Ugyanakkor minden járműnek egy
sajátos jellemző pontja a kipufogó. Mindegyik más. Általánosságban egy rozsdás
kipufogóhoz a Lifecolor 3 színből álló szettje nagyon jó kiindulási pont.
- A szerszámok szoktak még hasonló módon nagy
hatást gyakorolni a végeredményre. A fa nyelek és a fém fejek festéséről
rengeteg videót találni. Gun Metalt felejtsétek el. Egy egyszerű megoldás,
nagyon sötét szürke akril alapszín. Fekete olaj befolyatás. Grafitporos (6B
ceruza) finom átdörzsölés. Végül leheletnyi ezüst vagy alu szárazecset, de csak
oda, ahol tényleg csiszolódott.
- Periszkópokat nem érdemes túlzásba vinni, de
kihagyni sem. Fekete, fényes lakkal kezelve. Ez általában meggyőző végeredményt
ad. Modern járművekre lehet kapni kékes/narancsos irizáló öntapadós fóliát.
Hihetetlenül jól visszaadja a modern periszkópok bevonatos hatását. Ezt a
ziccer ne hagyjátok ki, ha modern vasat építetek.
 |
A felszerelési tárgyak kidolgozása sokat dob az összképen. |
10. Kész
- Igazából a lényeg végére értünk.
Összeszerelünk, és hátradőlve élvezhetjük a látványt. Ha kell, még a végén
lehet matt lakkal visszavenni az esetleges nem kívánt csillogásokból
(összeszerelés folyamán kifolyt ragasztó, az borzasztó). Vagy javítani ezt-azt.
A fent leírtak általánosságban jól alkalmazhatók lényegében bármilyen
szárazföldi járműre, korszaktól, színtől függetlenül. Persze vannak speciális
témák, mint a sivatagi járművek, a téli meszeltek, vagy éppen a nyers fém
felületek. De ezek mind olyan megoldásokat kívánnak, amik az adott hatás
elérését segítik. A hajlakkos téli kopásról már közöltünk egy részletes cikket,
érdemes azt is visszaolvasni.
Remélem sikerült egy kis rendszert vinnem a sok-sok lépésbe
és még több rétegbe. Ha kérdésetek merül fel, tudjátok, hol találtok. Akár online,
akár személyesen valamelyik makett versenyen. Építsetek pontosan, fessetek
átgondoltan, és készítsetek minél több szép makettet, hogy legyen mit néznünk!
Hajrá!
(Érdekesség, hogy az íráshoz felhasznált képek a saját makettemet kivéve mind idősebbek, mint a maga a Rebel Jedi Blog: 2013 előttiek. Ezek a megoldások 10-15 éve már léteztek, publikálva voltak, széles körben ismerté váltak. Mégis 2025-ben a makett versenyeken látott makettek 80%-a nélkülözi őket. Nincs új a nap alatt, 15-20 éve már kitalálták, hogyan lehet szép végeredményt eléri, érdemes visszatekinteni az olyan úttörők munkájára, mint Mig Jimenez, vagy Adam Wilder)
Képek:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése