2024. október 27., vasárnap

Egy KV margójára - hogyan építsünk egy jobb versenymakettet?

A szokásosnak mondható, "fessünk - ne fessünk, hogyan fessünk" Facebook csoportos weathering szócséplésünk közé Lajgut Márk egy elég személyes és érdekes kérdést intézett. A kérdésből az jön le, hogy fejlődni akar, de nem igazán találja a helyes irányt és nem tud kiigazodni a különféle, sokszor ellentmondó tanácsok között.

A válasz meghaladja egy comment kereteit, meg igazából nem is csak neki szól, vagy őt érinti. Teszek egy próbát itt a blogon, meglátjuk, hogyan sikerül.

Két KV-1 es, az alábbi problémákkal:

"Nem fogja meg az emberek szemét.....kaptam jó párszor válaszként, mert egyhangú, nincs szín moduláció (amúgy van) és nagyon sötét néhol túl koszos....néhol nem eléggé.  Idén sok versenyen kaptam válasznak, hogy az emberek szemét kiverné a színmoduláció, ezért kezdtem el csinálni az új KV-n, de már kaptam más csoportokban is a hozzászólást, hogy túl rikító, úgyhogy nem tudom mi a megoldás. Talán a történelmi hitelesség és az én rikító trutymákolásom között? Teszem hozzá, hogy a búvó nyílásokat már vissza fújtam 4bo-ra"

A kritikák rátapintanak a lényegre, a szerző első munkája (121-es toronyszámú KV-1 m1942) tényleg szenved az egybemosódó részletektől, nem igazán látványos, a másik pedig átugrott a ló túloldalára, egy modulációs kísérlet, amit sikerült az éppen ellentétes hatású panelezésekkel kombinálni, nem túl meggyőzően. 


A zsűri - aki értékeli a makettet, kik ők, hogy látják a világot?

A zsűriben általában tapasztalt makettezők ülnek, aki az utóbbi 10-20 vagy több év makettezését lekövették, jobb esetben aktív makettezéssel, versenyzéssel, vagy legalábbis figyelik a trendeket, fejleményeket a hobbiban. Látták az egyes iskolák, technikák, stílusok felemelkedését, térvesztését. Tisztában vannak  vele, mit, hogyan lehet megvalósítani, mi a nehéz, mi a jó vagy adott esetben hibás. A zsűritagok általában a régebbi idők legjobb makettjein szocializálódtak: a legjobb versenyek első helyezettjei, címlapsztorik, komolyabb cikkek számukra a viszonyítási alap. A tegnapi facebook flash, vagy a péntek esti Nightshift videó nem annyira meghatározó ebben a világban. A rutinos zsűritagok egy-egy verseny alatt megszokták, hogy akár 100 makettről nagyon gyorsan véleményt alakítanak ki, szóval elég gyorsan fel tudják mérni, milyen szinten is van az adott versenyző.

A zsűri nem homogén. Eltérő tapasztalattal, látásmóddal, preferenciákkal rendelkezik, más-más szempont rendszerekben dolgozik. Ezért nem ritka, hogy akár egy ugyanolyan rendszerben más-más versenyen teljesen máshogy szerepel egy makett. Az asztalon pedig nyilván ott az aktuális mezőny, ami viszonyítási alapként is szolgálhat, kell, hogy szolgáljon.

A kezdő versenyző

A legújabb generáció leginkább az internet különböző felületein szocializálódik, Facebook csoportok, Instagram, Youtube. Technikailag egy szakadék van köztetek, a zsűri és a "jó" makett között a legtöbb esetben, persze vannak példák sikeres útvonalakra is.

Amit néztek és sokszor elvesztek benne:

  • Facebook csoportok: rengeteg kezdő visszaigazolása, algoritmus, laikus tömeg által befolyásolt like-ok nem minden esetben jelentek sikert a versenyasztalokon. A megannyi hozzászólásból képtelenség kiszűrni mi releváns egyáltalán, és főleg, mi konkrétan számotokra, az aktuális szinteteknek releváns - amit be is tudtok építeni a munkátokba.
  • Youtube: termékreklámokból megélhetést gyártani próbálkozók hada, a tartalom le van egyszerűsítve, hogy a 20 perces formátumba beleférjen. A bemutatott technikák sok esetben helytelenül vannak bemutatva, vagy egyszerűen sosem voltak jók, vagy már kimentek a divatból. Ilyen gyakorlatilag Nightshift fekete preshadingje, máshol az óriási dupla kopás, de sorolhatnánk a végtelenségig. A zsűri szemében sok esetben ezek meghaladott, "retró" megoldások, technikai, koncepciós deficitek, zsákutcák. Miért feketés egy makett? Ez moduláció vagy panelezés? Ez átmosás vagy befuttatás? Miért csillog össze vissza? Jönnek a kérdések.
  • Verseny eredmények: igen, sokszor nem relevánsak, iránymutatásnak sok esetben jók, de fals visszaigazolást is jelenthetnek. A múlt héten felvillant Alien tojásoknak a tank körül mekkora sikere lesz úgy általában? Nem nagy, hiába ad rá akár az Eindhoveni zsűri érmet...

Versenymakett:

A versenyekre szánt legjobb munkák leginkább egy átgondolt koncepció rutinos megvalósítására törekszenek. Jelenleg nem domináns a technika, igazából nem érdekel senkit hogyan oldottad meg, a végeredmény fontosabb. Kizárólag egy technika köré épített makett ma már ritka, azok kombinációja, és az így elért tökéletes illúzió preferált.

  • történelmi, technikai háttér
  • építés
  • festés
  • tálalás

Ezekről a részekről rendszeresen írtunk a blogon, valószínűleg Mirko Bayerl háromszöge még mindig a legjobb összefoglalója a történelmi kategóriák értékrendszerének, amit érdemes észben tartanunk.

Most nézzünk pár példát:

Pat Johnston, 1/48-as makettje


Pat Johnston makettje még talán egy régebbi szemlélet megvalósítása, de nagyon magas szinten. Ezért ma is megállja a helyét. Nem túl hivalkodó, de nagyon részletes festése, általában finom felületi (nem élekre koncentráló) szárazecsetelés és olajozás eredménye. Érdemes megfigyelni a sárvédők asszimetrikus vágását. Márk KV makettjein a sárvédők levágása sok lehetőséget rejt magában és érdekesebbé teszi a makettet, viszont ilyen esetben jobb az aszimetrikus vágásra törekedni. Pat makettjét a barna álcafestés illetve a fehér számok és jelek teszik színesebbé.

Murat Özgül

 
Kis fotó, de jól látszik, hogy nem szükséges technikai bravúr, vagy extremitások egy jó kiállású KV-hoz. A toronyszám, a gerenda, kék ponyva, a színben szépen elkülönülő futómű elég kontrasztot képez a finoman kidolgozott zöld alapszínnel.

Adam Wilder - inverz moduláció, a moduláció legutolsó változata

 
Adam Wilder

A Nightshif korszak hajnalán Adam Wilder is megpróbálta megszólítani a közönséget saját kis videóival. A KV-1 model 42-ese jól illusztrálja technikáját, egyben rámutat arra is, hogy nem elég ha valaki befutott név, az online térben a figyelem korlátolt és az emberek inkább szórakoztató tutorialokra vágynak, amit Nightshift később jobban lefedett. Bemutatja a legutolsó változatát a modulációnak, ahol nem a felülről jövő fény elvét alkalmazza, hanem fordítva, vagy véletlenszerűen megtöri a paneleket.
 
A makett élőben

Adam Wilder projektje felemás benyomást kelt a valóságban, valószínűleg a moduláció tompítására nem pont a legfinomabb megoldásokat választotta. A rengeteg szürkés pigment inkább rontja az összhatás, ez nem olyan példa amit nem érdemes követni. Ha már tompítani, inkább olajjal, szép lassan. Pigmentet csak kisebb részekre érdemes tenni. Maga a technika ma is használt, de ma már mindenki kínosan ügyel arra hogy lehelet finoman jelenjen meg a pigment a kész maketten.
 

Fókuszban a részletek


Minami Kentaro KV-2-ese a szokásosan szép színek mellett rengeteg apró részletet tartalmaz

A versenymaketteknél általában ügyelni kell makró és mikró kontrasztokra is. Jól nézzen ki az asztalon, de közelebbről megvizsgálva is részletes legyen a munka. Márk makettje valószínűleg messziről nem annyira vonzó és javítani lehetne a közeli részletek kidolgozásán is. Érdekes megfigyelni a torony gyűrű körül felgyülemlett kosz hogyan emeli ki az ívet és magát a tornyot


Jorge's Panzers

Jorge's Panzers
 
Cseh kollégánk ugyan részben fehérre meszelt járművel kísérletezett, de jól mutatja a finom megoldásokat minden téren. Apró kopásokkal emeli ki az éleket, a sárvédők kontrasztját pedig a különféle por és sár maradványok növelik. A piros fa darab extrém kontrasztot hoz létre. Márk esetében a dobozok színén például érdemes lenne változtatni. Ha nem is pirosra, de egy szürkés, vagy világosabb árnyalatra szükség lenne. A képet aztán egy precízen lefestett fa eszköz textúrás megoldásával lehetne még színesíteni.

Ilya Yut

Ilya Yut a motortér hátulján a megoldások széles skáláját mutatja be modulált makettjén. Erősebb befuttatás, világos befuttatás, por és olaj lerakódások széles skálája. A testen sok por van, de a futómű, lánc és a test között megmarad a kontraszt.

Sitthichok Suwannarat távol keleti stúdió makettező, nagyon kifinomult stílussal.

Érdemes megnézni a részleteket, hogyan emeli ki a csavarokat a motortér hátulján. Amíg Márk azonosan magas intezitással világosítja az egész csavarsort, itt egy sokkal trükkösebb megoldást találunk. Finom befuttatást néhol váltja az ott maradt téli álca. Ezt egy zöld makett esetében porral helyettesíthetjük.

Sitthichok Suwannarat

Az összképen látjuk hogy mennyire el vannak az egyes panelek egymástól különítve. A fehér álca segít, de ugyanez megoldható más módon is. A futómű intenzív barna színe elkülönül a jármű zöldjétől. Egybe van dolgozva pár egymásba nyúló résszel, nem ugrik le a felületről, de nagy kontrasztot alkot. Márk esetében nincs jelen a megoldás, nála a zöld befuttatásához, átmosásához használt sötét barna a tankot gyakorlatilag a futóműve színére hozza le, ezért nincs kontraszt a két fő elem között, a makett érthetetlen masszává válhat ilyen esetben.

Prezentáció



Japán kollégánk, Minami Kentaro nem csak a jó ízlésű felületeivel figyelemreméltó, de érdekes alapokkal, illetve hátterekkel is próbálkozik. A zöld extrém kontrasztot alkot a piros háttérrel, kiemelve a tankot. Az átlagos csoport tartalmat böngészve inkább mobillal készült képekbe botlunk: különféle újságokon, konyhaasztalokon, kertekben bemutatva a makettet. Ezek zavaróak és nem túl jó minőségűek, nem lehet véleményt alkotni ilyen képek alapján.
 
A  versenyasztalokon egy alap nélkülözhetetlen

 Kiegészítő elemek, figurák



Az önálló harcjárműben is megfigyelhető a trend, hogy különböző málhák, kiegészítők, figurák, kritikus töltetet adhatnak a járműnek. Néha elég egy sérülés, nyitott doboz, elforgatott torony, személyzet egy tagja, és máris kiemelkedik a munka a mezőnyből.

Remélem segített az összefoglaló Márknak, vagy bárkinek, aki KV-t vagy más típust épít.
 
A versenyek jelenleg elég nyitottak, rengeteg az interaktív megoldás, a szervezők várják az új arcokat, keresik a kapcsolatot az internet világával is, viszont a legtöbb esetben az asztalra le kell tenni egy jó munkát az eredmények érdekében. A jó munkák pedig leginkább évek hosszú rutinja után jelentkeznek, ezt azért ne felejtsük. Nem reális, hogy egyik napról a másikra valaki csúcsminőségű munkát rak le. Próbáljunk fejlődni lépésenként, merítsünk ötleteket, tanuljunk mások munkáiból, ötvözzünk megoldásokat. Nem lesz az első tökéletes. Ez egy út, amin el kell indulni, és kitartóan haladni. A fentiek szellemében jó utazást, és sok örömöt kívánok Márknak és mindenkinek, aki úgy dönt elindul, vagy már elindult ezen az úton!

Fotó, facebook:
Ilya Yut
Jorge's Panzers
minami.kentaro.357
Murat Özgül
Pat Johnston
Sitthichok Suwannarat

2 megjegyzés:

  1. Ismét egy nagyon hasznos cikk. Anno, míg volt nyomtatott makettező folyóiratunk, jó lett volna hasonló, kifejezetten az iskolákat, stílusokat összehasonlító írásokat olvasni ott is. Néha előfordult, hogy azonos típusokat másképpen v. mások építettek meg egy cikken belül, de kimondottan ilyen megközelítésű írományra nem emlékszem... Még sok ilyet kérek :) Főleg arra lennék kíváncsi, hogy a Verlinden-féle stílusról mit gondolsz. Emlékszem, hogy a kilencvenes években a katalógusait és a dobozfotóit nagyon szerettem. Elérhetetetlen szintnek tűnt akkor...
    Monty

    VálaszTörlés
  2. Szia, köszi a visszajelzést. Sajnos a nyomtatott folyóiratot nem tudjuk pótolni a bloggal, viszont ezen a platformon sok olyan cikk megjelenhet, ami nyomtatott formátumban különböző okokból valószínűleg nem. A Verlinden stílus külön cikkben nincs jelenleg napirenden. A cikkek legtöbbje olyan amiből ma is mindenki hazavihet valamit, ha éppen tetszik neki az adott stílus, megoldás. Ezeket a maketteket, makettezőket sokszor személyesen ismerjük így egyszerűbb relevánsan feldolgozni, Verlinden kb akkor futott ki mikor mi a makettezésbe kerültünk, egy két Italeri dobozgrafika és kiadvány az ami megmaradt a fejekben róla, sok munkát igényelne rekonstruálni azt az időszakot ami ma már technikailag és koncepcióban nagyon meghaladott.

    VálaszTörlés