Alábbi írásunkban egyes kontraszt típusokkal foglalkozunk amiket érdemes mindig észben tartanunk részletek kialakításánál, festésnél, kompozícióknál de akár egy egyszerű alap kiválasztásánál makettünk számára.
Valószínűleg a legtöbb embernél a makettezés ezen része inkább ízlés, vagy idővel kialakuló rutin része, mintsem tudatos tervezés, de azért néha fontolóra vehetünk bizonyos megoldásokat, hogy mi miért működik jól, más megoldások pedig miért nem. A történelmi hűség kritériumai megszabnak egy bizonyos keretrendszert, de a mozgástér minden esetben adott a makettező számára, hogy egy látványos, de hiteles munka legyen az eredmény. Léteznek a makettezésnek bizonyos alap tézisei, melyek egy-egy kontraszt
megoldás mellett, vagy éppen ellen szólnak. Ilyenek lehet a RAL/RLM színek értelmezése és maketteken való megjelenítése, az egyenletes és általános kidolgozottságra és részletességre való törekvés például.
Az egyensúly mindig kényes: a realizmus, látvány, kontraszt és harmónia között. Mi az ami még működik, mi az ami kevés, mi az ami már túl sok. Ez egyén, de sokszor korszak illetve közeg függő is, de most jöjjön pár kontraszt típus.
Sötét - világos
Ivan Cocker fekete fehér diorámája drámai hatásaival nagyon jó esettanulmány a sötét és világos részek megfigyeléséhez. Ugyanezt persze színekkel is meg lehet próbálni, de itt a fekete fehér kivitelezés növeli a drámát. Alapvető kontraszt típus, makettezésben általában mélyebb részek sötéttel való befuttatásában, illetve a kiálló részek világosításában merül ki, de ne feledkezzünk el a fordított megoldásról sem, mint a mélyedésekben megülő por, vagy téli meszelés.
Színes - fakó
Marijn Van Gils "méretarány játéka" egyszerre próbálja házasítani a különböző méretarányú figurákat és eltérő kontrasztokat, nagy hatásfokkal. Bemutatja a színes és fakóbb részek kombinálásának a lehetőségét.
Színárnyalat, telítettség különbségek
Mario Eens a felületi kontrasztok és részletek nagymestere bemutatja hogy mit is lehet egy látszólag unalmas szürke felülettel kezdeni, pár eltérő színű részlet segítségével, hogy emelhetünk ki valamit porozással, és mennyire kell barnásnak lenni egy kopásnak hogy jól látható legyen a szürke alap felületen. Ezek a részletek és a piros gerendák mind aprólékosan beállított színek, ügyelve a megfelelő árnyalatokra.
Sűrű - ritka (kidolgozottság, részletek)
Szintén Mario Eens Hetzerén megfigyelhető a futómű sokkal részletesebb és bonyolultabb kidolgozása ami kontrasztot képez a kevesebb, de szintén precíz részleteket felvonultató felépítmény oldalfalával. Diorámákon de járművek festésénél egyaránt használható típus, a természetes látvány érdekében célszerű különböző sűrűséget létrehozni az egyes részeken.
Sima - érdes
Felületi kontraszt, kifejezhető például a páncéllemezek vagy egyes elemek textúrázásával, de lakkozással is akár, vagy weathering megoldásokkal.
Kazuya Yoshioka diorámáján sikeresen házasítja a civil járművek makulátlan festését a harcjárművek viseltes kinézetével. Látható a személyautó - a baleset nyomait leszámítva - nagyon sima felülete, kevés részlettel, ami éles kontrasztban van a panzer IV tagolt, érdes és nagyon sok részlettel rendelkező felületeivel.
Éles - diffúz
Ritkán használt kontraszt típus, mivel a makettezés általában megköveteli a mindenhol éles és magas szinten kidolgozott részleteket.
Matt - fényes
Marijn Van Gils hajó diorámája jól érzékelteti a színben egymáshoz nagyon közel álló felületek közti kontraszt lehetőségeit. A vízfelület csillogó és hullámost textúrája elég kontrasztot ad a hajóroncs felületével. Tipikus felületi megjelenítése ennek a kontrasztnak a pigment poron elhelyezett csillogó olajfolt.
Tiszta - koszos
Miguel Jimenez téli festésű zsákmány T-34-esén a fehér álcafestésű kötények relatíve tiszta felületükkel extrém kontrasztokat képeznek az alapozó vörös viselt belső részükkel és a motor nyitott szellőzőivel. Gyakori megvalósítása ezen típusnak a sáros, poros futómű vs. tisztább felépítmény
Új - régi
Mig régebbi munkája, maga idejében nagyon elegáns, panelekre bontott festésű, beásott Panther Berlin utcáin a háború után. Érdemes megfigyelni a civil járművek világát idéző Jeep-et. Tiszta részei éles kontrasztban a kilőtt párduccal.
Méret kontrasztok
MIG (stúdió) munkája, itt érdemes megfigyelnünk hogy egy figura elem megfelelő távolságban nagyobb hangsúlyt kap és egyensúlyba hozza az egész jelenetet.
Ranschburg Zoltán 2024-ben bemutatott formabontó vignettáján is erősen megjelennek a meredek függőleges falak melyek extrém kontrasztot képeznek a központban elhelyezkedő Jeep-el.
Tatsuya Kaneko sokkal korábban keletkezett munkája. A szendvics kompozícióba épített magas épületeivel, kissé eltolt és nyitott előterével, mediterrán színvilággal csalogatja a nézőt.
Előtér - háttér
Kovács
Imre több érdekes megoldást alkalmaz munkáján. A roncstelep
sárga járművei zöld környezetbe vannak helyezve, a zöld felderítő jármű
pedig jól mutat a poros, világos úton. Érdemes megfigyelni, hogy mennyire van összedolgozva a zöld jármű az úttal, a
por megjelenítés nélkülözhetetlen a járművön, hogy realisztikus legyen a hatás, és ne ugorjon le vizuálisan az útról. Megfelelő kontrasztok,
harmonikusan egymásba dolgozva. A színek mellett, maga a
jármű mozgásban van, ez kontrasztot alkot az örök nyugalomba zárt
roncsokkal. Itt valószínűleg szándékos az eltérés a szokásos dioráma megoldástól, ahol magasabban van elhelyezve a háttér és alacsonyabban az előtér. Mivel
egyik sem túl magas vagy alacsony, mindkettő rész jól látható, az út
világos vonala megfelelően elkülöníti a kettőt, az alacsonyabbat
elhelyezkedő háttér különböző szögekből csalogatja a tekinteteket.
Alakzat kontrasztok, szimmetria - asszimmetria, rendezett, rendezetlen
Mig egyik diorámája jó példa a különböző kompozíciós és kontraszt megoldásokra. A keresztbe elnyúló hajónak élesen szembe menő T34, a háttérbe sűrített elemeknek érdekes ellenpontot adnak a vízből kiálló cölöpök.
Irány kontrasztok, vonalak
Douglas Lee legendás munkáján jól megfigyelhetjük a 2 különböző irányban haladó oszlop drámai találkozását. Ez a kompozíció párosul a lovas figurák extrém pózaival, illetve a német motorkerékpár és személyzete kitérő mozgásával, ami nagyon hatásosan hozza vissza a Blitzkriegről alkotott képet. (történelmi frakció ugyan megkérdőjelezheti ilyen roham lehetőségét, illetve az oldalkocsis motor használatát a lengyel hadjárat során)
Dinamikus - nyugodt
A nyugodtan vonuló figurák és az zavaróan feszült pózban mutató gyalogos között jelen esetben már túl extrém a kontraszt, de jól érzékelteti a dinamikus és nyugodt állapot közötti különbségeket. A magányos gyalogos esetében egy kevésbé feszült póz jobban működne.
Mára talán ennyi, remélem hasznos volt az írás és egy egy munka során fontolóra veszitek a lehetőségeket, elgondolkodtok az egyes kontraszt és kompozíciós lehetőségeken.
Képek: Facebook
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése